Poniższy artykuł prezentuje udział poszczególnych trybów udzielania zamówień publicznych w ogólnym rynku zamówień publicznych w Polsce i jednocześnie odpowiada na pytanie jaki tryb udzielania zamówień jest najczęściej stosowany. Jednocześnie jest to artykuł będący zapowiedzią cyklu opracowań dotyczących nieprzetargowych trybów udzielania zamówień publicznych w Polsce.
Wartość udzielonych zamówień publicznych w naszym kraju wykazuje wyraźną
tendencję wzrostową. W roku 2000 wartość polskiego rynku zamówień publicznych wyniosła 23 mld zł. W kolejnych latach
wartość ta charakteryzowała się systematycznym wzrostem i przedstawiała się
następująco: 23,9 mld zł – 2001 r., 35 mld zł – 2002 r., 37 mld zł – 2003 r.,
48 mld zł – 2004 r., 68,1 mld zł – 2005 r., 79,6 mld zł – 2006 r., 103,1 mld zł
– 2007 r., 109,5 mld zł – 2008 r., 126,7 mld zł – 2009 r. i rekordowe 167 mld
zł w 2010 r. Pierwszy spadek wartości rynku zamówień publicznych został
odnotowany w roku 2011, w którym to wartość rynku wyniosła 144,1 mld zł. Biorąc
jednak pod uwagę 10 poprzednich lat ze wzrostem wartości rynku, uzasadnione
jest twierdzenie, że ogólny trend jest wzrostowy. Przedstawione dane obrazuje
wykres nr 1:
Rynek zamówień publicznych w Polsce w
2011 roku oszacowany na 144,1 mld zł stanowił ok. 9,5% PKB. Przełożyło się to na 186 232 udzielonych
zamówień (dla porównania w roku 2010 udzielono 195 555 zamówień).
Zarówna w prawodawstwie polskim jak i europejskim, zasadą jest udzielanie zamówień publicznych w oparciu o tryb przetargu
nieograniczonego albo przetargu ograniczonego. Znajduje to odzwierciedlenie w
praktyce, w roku 2011, 82,71% wszystkich postępowań zostało przeprowadzonych w
trybie przetargowym (niemal wyłącznie w trybie przetargu nieograniczonego, tryb
przetargu ograniczonego stanowił podstawę dla zaledwie 0,64% ogółu udzielonych
w 2011 r. zamówień publicznych). Drugim, najczęściej stosowanym trybem był tryb
zamówień z wolnej ręki – 13,9%, trzecim zaś tryb zapytania o cenę – 2,91%.
Procentowy udział poszczególnych trybów w całkowitej liczbie przeprowadzonych
postępowań prezentuje wykres nr 2 oraz tabela nr 1:
Wykres nr 2: Procentowy udział najpopularniejszych trybów udzielania zamówień w ogólnej liczbie postępowań (2011r.) |
Tabela nr 1: Procentowy udział poszczególnych trybów udzialania zamówień w ogólnej liczbie postępowań (2011r.) |
|
przetarg
nieograniczony
|
82,07
|
zamówienia
z wolnej ręki
|
13,90
|
zapytanie
o cenę
|
2,91
|
przetarg
ograniczony
|
0,64
|
negocjacje bez
ogłoszenia
|
0,17
|
negocjacje
z ogłoszeniem
|
0,14
|
licytacja
elektroniczna
|
0,13
|
dialog
konkurencyjny
|
0,04
|
Jak widać na powyższym zestawieniu,
pomimo, że w polskim systemie prawa zamówień publicznych przewidziano 8 trybów
udzielania zamówień, w
praktyce zamawiający ograniczają się do stosowania jedynie trzech. Przetarg
nieograniczony, zamówienia z wolnej ręki oraz zapytanie o cenę stanowiły
podstawę wyboru wykonawcy niemal w 99% prowadzonych postępowań. Wśród trybów
nieprzetargowych zdecydowanie największy udział mają zamówienia z wolnej ręki, niekiedy
zamawiający korzystają także z zapytania o cenę. Udział pozostałych trybów
nieprzetargowych w całkowitej liczbie prowadzonych postępowań jest śladowy, w
roku 2011 wyniósł niecałe 0,5%.
Na przestrzeni kilku ostatnich lat można
zaobserwować wyraźny wzrost udziału
trybu przetargu nieograniczonego kosztem innych trybów, zwłaszcza zamówień z
wolnej ręki. W roku 2007 przetarg nieograniczony był zastosowany w 63,79%
postępowań, drugi w kolejności tryb – zamówienia z wolnej ręki był podstawą do
udzielenia zamówienia w 28,27% postępowań. O połowę w porównaniu roku 2007 do 2011
spadł także udział trzeciego najpopularniejszego trybu – zapytania o cenę,
5,87% (w 2007r.) do 2,91% (w 2011r.). Z roku na rok widać rosnący odsetek
udziału procedur otwartych, które w możliwie najpełniejszy sposób realizują
przyjęte zasady zamówień publicznych. W
roku 2007, tryby otwarte stanowiły zaledwie 65,32%, w roku 2011 już 83,02%.
Widoczna jest więc tendencja do stosowania procedur, które pozwalają na udział
w postępowaniu większej liczby wykonawców, a tym samym prowadzą do wzrostu
konkurencyjności. Udział poszczególnych
trybów w ogólnej liczbie postępowań w latach 2007 – 2011 przedstawia
tabela nr 2:
Tabela nr 2: Procentowy udział poszczególnych trybów udzialania zamówień w ogólnej liczbie postępowań w latach 2007 – 2011 r. |
|||||
Tryb
|
Rok
|
||||
2011
|
2010
|
2009
|
2008
|
2007
|
|
przetarg nieograniczony
|
82,07
|
77,9
|
68,28
|
70,39
|
63,79
|
zamówienia z wolnej ręki
|
13,90
|
17,20
|
25,98
|
22,19
|
28,27
|
zapytanie o cenę
|
2,91
|
3,55
|
4,27
|
5,73
|
5,87
|
przetarg ograniczony
|
0,64
|
0,69
|
0,79
|
0,97
|
1,30
|
negocjacje bez ogłoszenia
|
0,17
|
0,29
|
0,39
|
0,53
|
0,54
|
negocjacje z ogłoszeniem
|
0,14
|
0,13
|
0,11
|
0,11
|
0,14
|
licytacja elektroniczna
|
0,13
|
0,17
|
0,16
|
0,05
|
0,05
|
dialog konkurencyjny
|
0,04
|
0,03
|
0,02
|
0,03
|
0,04
|
Warto zwrócić uwagę również na to, jak
kształtuje się struktura stosowanych trybów ze względu na wartość zamówień
udzielonych na ich podstawie. Dane te prezentuje Tabela nr 3:
Tabela nr 3: Procentowy udział poszczególnych trybów udzielania
zamówień ze względu na wartość udzielonych zamówień (2011r.)
|
|
przetarg
nieograniczony
|
67,55
|
zamówienia
z wolnej ręki
|
8,07
|
zapytanie
o cenę
|
0,38
|
przetarg
ograniczony
|
10,75
|
negocjacje bez
ogłoszenia
|
9,98
|
negocjacje
z ogłoszeniem
|
1,24
|
licytacja
elektroniczna
|
0,04
|
dialog
konkurencyjny
|
1,99
|
Z powyżej przedstawionych danych, można
stwierdzić, że takie tryby jak przetarg ograniczony czy negocjacje bez
ogłoszenia, choć stosowane sporadycznie (zaledwie 0,81%) dotyczą zamówień o
dużej wartości (łączna wartość zamówień udzielonych w tych trybach wyniosła
ponad 20% wartość wszystkich udzielonych zamówień). Pewne zaskoczenie może
wywoływać stosunkowa duża wartość zamówień udzielonych w trybie negocjacji bez ogłoszenia,
tym bardziej, że w 2009 r. wartość udzielonych w tej procedurze zamówień
wyniosła jedynie 0,83%. Wartość z 2011 r. jest wynikiem udzielenia w tym trybie
kilku dużych zamówień przez zamawiających sektorowych, a konkretnie przez
Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo S.A. Udzieliło ono w 2011 r. sześciu
zamówień w trybie negocjacji bez ogłoszenia na świadczenie usług dystrybucji
paliwa gazowego dla kilku swoich oddziałów na łączną kwotę 14.022 mld zł.
Na zakończenie rozważań dotyczących
praktycznych aspektów stosowania nieprzetargowych trybów należy zwrócić jeszcze
uwagę na to, który z trybów skutkuje największą liczbą nieprawidłowości.
Na podstawie art. 161 Pzp, Prezes Urzędu
Zamówień Publicznych przeprowadza kontrolę udzielania zamówień, w 2011 r.
zakończono 396 kontroli. W ich wyniku ujawniono wiele nieprawidłowości, jednak
najczęściej występującą było nadużywanie trybu zamówień z wolnej ręki.
Zamawiający w największej ilości przypadków nadużywali tego trybu, poprzez
niezasadne udzielanie zamówień na roboty dodatkowe, w sytuacji, gdy prace
objęte robotami dodatkowymi mogły być przewidziane na etapie udzielania
zamówienia podstawowego. Struktura błędów popełnianych przez zamawiających na
przestrzeni lat pozostaje w zasadzie bez zmian, co pokazuje wciąż
niewystarczającą znajomość przesłanek stosowania trybów nieprzetargowych przez
zamawiających. Wydaje się jednak, że sytuacja powoli ulega poprawie, świadczą o
tym dane zawarte w tabeli nr 2, z których wynika, że systematycznie maleje
ilość postępowań prowadzonych w oparciu o tryby zamówienia z wolnej ręki i zapytania o
cenę kosztem trybów konkurencyjnych.
Piotr Majewski
Zobacz także:
1. Historia udzielania zamówień publicznych
2. Zasady udzielania zamówień publicznych
3. Praktyczne znaczenie poszczególnych trybów udzielania zamówień publicznych
4. Zamówienia z wolnej ręki
5. Przesłanki stosowania trybu z wolnej ręki cz. 1
6. Przesłanki stosowania trybu z wolnej ręki cz. 2
7. Zapytanie o cenę
8. Tryb zapytania o cenę - przesłanki stosowania trybu
9. Negocjacje z ogłoszeniem
10. Negocjacje z ogłoszeniem - przesłanki stosowania trybu
11. Dialog konkurencyjny
12. Negocjacje bez ogłoszenia
13. Licytacja elektroniczna
Zobacz także:
1. Historia udzielania zamówień publicznych
2. Zasady udzielania zamówień publicznych
3. Praktyczne znaczenie poszczególnych trybów udzielania zamówień publicznych
4. Zamówienia z wolnej ręki
5. Przesłanki stosowania trybu z wolnej ręki cz. 1
6. Przesłanki stosowania trybu z wolnej ręki cz. 2
7. Zapytanie o cenę
8. Tryb zapytania o cenę - przesłanki stosowania trybu
9. Negocjacje z ogłoszeniem
10. Negocjacje z ogłoszeniem - przesłanki stosowania trybu
11. Dialog konkurencyjny
12. Negocjacje bez ogłoszenia
13. Licytacja elektroniczna
Wszelkie dane statystyczne w niniejszym opracowaniu pochodzą z Biuletynu Zamówień Publicznych – Sprawozdanie
Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o funkcjonowaniu systemu zamówień
publicznych w 2011 roku, Warszawa 2012.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz