piątek, 30 sierpnia 2013

Dialog konkurencyjny - zamówienia publiczne



 Dialog konkurencyjny - zagadnienia ogólne.
        Dialog konkurencyjny jako tryb udzielenia zamówienia publicznego został wprowadzony do Pzp nowelizacją z 7 kwietnia 2006 r. w wyniku dostosowywania polskiego systemu prawnego do standardów wspólnotowych. W prawie unijnym tryb ten został przewidziany w art. 29 Dyrektywy 2004/18/WE. Pomimo podobnych znaczeń słownikowych pojęć „negocjacje” i „dialog”[1], dialogu w kontekście Pzp, pomimo nie można utożsamiać z negocjacjami. Zasadnicza różnica polega na tym, iż w przypadku dialogu przedmiot zamówienia i jego specyfika nie są do końca znane, dopiero w wyniku dialogu zamawiający określi przedmiot zamówienia. Legalna definicja dialogu konkurencyjnego została zawarta w art. 60a Pzp, zgodnie z nią jest to tryb udzielenia zamówienia, w którym po publicznym ogłoszeniu o zamówieniu zamawiający prowadzi z wybranymi przez siebie wykonawcami dialog, a następnie zaprasza ich do składania ofert.
            Dialog konkurencyjny wykazuje wiele cech wspólnych z negocjacjami  z ogłoszeniem, obydwa tryby są przydatne w przypadkach, gdy zamawiający nie jest w stanie w sposób jednoznaczny sprecyzować przedmiotu zamówienia[2].  Jak wskazuje S. Babiarz, przykładami zastosowania tego trybu mogą być: „zaprojektowanie i wykonanie dostosowania odcinka autostrady A-10 do standardów autostrady płatnej i do poboru opłat; dostaw i wdrożenie oraz obsługa systemu karty miejskiej obejmującej komunikację metrem, tramwajem, autobusem i pociągiem podmiejskim czy też usługi telekomunikacyjne telefonii mobilnej xy[3].” W wyniku przeprowadzonego dialogu, zamawiający może poznać różne rozwiązania techniczne i na podstawie uzyskanych informacji ustalić, które rozwiązanie najbardziej mu odpowiada. Ponadto, uzyskane informacji służą zamawiającemu do sporządzenia SIWZ.

Przeprowadzenie postępowania w trybie dialogu konkurencyjnego oraz przesłanki stosowania.

       
        W doktrynie wskazuje się na trzy etapy, z których składa się postępowanie prowadzone w trybie dialogu konkurencyjnego[4]:
1)    publiczne ogłoszenie o zamówieniu, w wyniku którego zostają wybrani wykonawcy zdolni do wykonania zamówienia,
2)    dialog,
3)    składanie ofert przez wykonawców, z którymi był prowadzony dialog i wybór najkorzystniejszej oferty.
            Wszczęcie postępowania następuje, zgodnie z art. 60c ust.1 Pzp poprzez publiczne ogłoszenie o zamówieniu na zasadach niemal identycznych jak dla przetargu ograniczonego czy omawianego w poprzednim rozdziale trybu negocjacji z ogłoszeniem. Jedyna różnica w porównaniu z ogłoszeniami przewidzianymi dla tamtych trybów polega na dodaniu do ogłoszenia dwóch dodatkowych elementów. Obligatoryjnie zamawiający zamieszcza w ogłoszeniu o zamówieniu w trybie dialogu konkurencyjnego opis potrzeb i wymagań zamawiającego określonych w sposób umożliwiający przygotowanie się wykonawców do udziału w dialogu lub informację o sposobie uzyskania tego opisu. Ponadto, zamawiający dla wykonawców którzy podczas dialogu przedstawią rozwiązania stanowiące podstawę do składania ofert, może przewidzieć nagrodę. Wówczas informację o jej wysokości zamieszcza                          w ogłoszeniu o zamówieniu.  W wyniku nowelizacji Pzp, która weszła w życie 20 lutego 2013 r. przewidziano możliwość podania w ogłoszeniu kryteriów ocen ofert w kolejności od najważniejszego do najmniej ważnego, w sytuacji gdy ze względu na złożoność zamówienia nie można, na tym etapie postępowania, ustalić znaczenia kryteriów oceny ofert.
            Na zasadach analogicznych jak w przypadku trybu omawianego  w poprzednim rozdziale, w odpowiedzi na ogłoszenie wykonawcy składają wnioski o dopuszczenie do udziału w dialogu. Jedyna różnica polega na tym, iż w trybie dialogu konkurencyjnego nie jest dopuszczalne skracanie terminu do składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Dalszy przebieg postępowania jest zbliżony do negocjacji z ogłoszeniem, z tą różnicą, iż zamawiający zaprasza wykonawców, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu do dialogu, a nie do składania ofert wstępnych. Katalog elementów, które co najmniej musi zawierać zaproszenie do dialogu został zamieszczony w art. 60d ust.5 Pzp. Zaliczają się do nich  informacje o terminie i miejscu opublikowania ogłoszenia o zamówieniu art. 60d ust.5 pkt 1) Pzp, opis potrzeb i wymagań zamawiającego określonych w sposób umożliwiający przygotowanie się wykonawców do udziału w dialogu lub informację o sposobie uzyskania tego opisu art. 60d ust.5 pkt 2) Pzp, a także  informacje o miejscu i terminie rozpoczęcia dialogu art. 60d ust.5 pkt 3) Pzp.  Uwagi poczynione odnośnie liczby wykonawców w poprzednim rozdziale zachowują aktualność   w kontekście dialogu konkurencyjnego.  
            Rezultatem prowadzonego dialogu, który może dotyczyć wszelkich aspektów zamówienia, ma być wybranie przez zamawiającego takich rozwiązań, które najbardziej odpowiadają jego potrzebom. Ustawa nie przewiduje żadnych ograniczeń czasowych odnośnie trwania dialogu, stosownie do art.60e ust.1 Pzp, zamawiający prowadzi dialog do momentu, gdy jest w stanie określić, w wyniku porównania rozwiązań proponowanych przez wykonawców, jeżeli jest to konieczne, rozwiązanie lub rozwiązania najbardziej spełniające jego potrzeby. Zamawiający musi w równy sposób traktować wszystkich wykonawców uczestniczących w dialogu, co przejawia się m.in. obowiązkiem przekazywania wykonawcom na równych zasadach wszelkich wymagań, wyjaśnień, informacji i dokumentów związanych z dialogiem. Podobnie jak ma to miejsce w przypadku negocjacji, dialog prowadzony jest w sposób poufny. O zakończeniu dialogu zamawiający niezwłocznie informuje wszystkich biorących w nim udział wykonawców.
            Ostatni etap udzielenia zamówienia w trybie dialogu konkurencyjnego rozpoczyna się od złożenia przez zamawiającego zaproszenia do składania ofert, wraz z którym zamawiający przekazuje SIWZ. Ustawodawca milczy na temat tego których wykonawców zamawiający ma zaprosić do złożenia oferty, dla porównania w przypadku negocjacji z ogłoszeniem zamawiający zaprasza wszystkich wykonawców, z którymi prowadził negocjacje. Należy jednak przychylić się do stanowiska J. Pieroga, który uważa, że zamawiający powinien zaprosić do złożenia oferty wszystkich wykonawców, którzy brali udział w dialogu.  Jeżeli któryś z nich nie będzie w stanie zaoferować wykonania zamówienia, wówczas nie złoży oferty[5]. Wybór najkorzystniejszej oferty dokonywany jest na podstawie przyjętych kryteriów.
            Aby dopuszczalne było udzielenie zamówienia w omawianym trybie, zgodnie z art. 60b ust. 1 Pzp niezbędne jest kumulatywne zaistnienie dwóch przesłanek:
1)    nie jest możliwe udzielenie zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego lub przetargu ograniczonego, ponieważ ze względu na szczególnie złożony charakter zamówienia nie można opisać przedmiotu zamówienia zgodnie z art. 30 i 31 Pzp lub obiektywnie określić uwarunkowań prawnych lub finansowych wykonania zamówienia,
2)    cena nie jest jedynym kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty.

Niemożność udzielenia zamówienia w trybie przetargowym jako przesłanka zastosowania dialogu konkurencyjnego musi mieć charakter obiektywny, co wielokrotnie było podkreślane przez KIO[6]. Brak możliwość opisania przedmiotu zamówienia może być spowodowany faktem, iż przedmiot zamówienia jest szczególnie złożony pod względem technicznym lub zamawiający nie jest w stanie go opisać, gdyż nie wie jeszcze jakie rozwiązanie techniczne w najlepszym stopniu spełniłoby jego wymagania. Do niemożności opisania przedmiotu zamówienia z przyczyn szczególnej złożoności pod względem struktury prawno – finansowej dochodzi w przypadku realizowania projektów w ramach partnerstwa publiczno – prywatnego[7].

 Piotr Majewski


[1] http://sjp.pwn.pl/szukaj/dialog - dostęp 11 maja 2013 r.
[2] Por. A. Borkowski [w:]M. Guziński (red.): Prawo zamówień…, s. 121.
[3] S.Babiarz [w:] S. Babiarz, Z. Czarnik, P. Janda, P. Pełczyński: Prawo zamówień…, s.341.
[4] Por. ibidem, M. Stachowiak [w:] W. Dzierżanowski, J. Jerzykowski, M. Stachowiak: Prawo zamówień…, s. 238.
[5] J. Pieróg: Prawo zamówień…,s. 259.
[6] Por. wyrok KIO z dnia 6 września 2011 r., KIO 1798/11, LEX  951521; wyrok KIO z dnia 28 października 2008 r., KIO/UZP 1114/08, LEX  466655.
[7] Wytyczne dotyczące …, s. 14.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...