"Oczywistą oczywistością" jest, iż rodzice utrzymują swoje dzieci, dostarczając im niezbędnych środków utrzymania, kształcenia i wychowania. Obowiązek dostarczenia środków utrzymania oraz wychowania został wprost nazwany przez ustawodawcę obowiązkiem alimentacyjnym (art. 128 kodeksu rodzinnego i opiekuńczego). Stąd też, w języku potocznym przyjęło się słowo "alimenty" (czy szerzej " alimenty na dzieci, syna, córkę" itp.) na określenie świadczenia pieniężnego na rzecz członków rodziny. Zgodnie z kodeksem, rodzice są zobowiązani do świadczeń alimentacyjnych względem dziecka, które nie jest jeszcze w stanie utrzymać się samodzielnie. Nie ma w tym przypadku żadnej cezury wieku, oznacza to tym samym, że obowiązek alimentacyjnych wobec dziecka trwa nadal, pomimo, iż stało się ono pełnoletnie. Jednakże w stosunku do dziecka pełnoletniego, rodzice mogą uchylić się od spełnienia obowiązku
alimentacyjnego w dwóch przypadkach. Po pierwsze, jeśli utrzymanie
dziecka byłoby połączone z nadmiernym uszczerbkiem dla rodziców, po
drugie w sytuacji gdy dziecko nie dokłada starań w celu uzyskania możliwości
samodzielnego utrzymania się.
▼
niedziela, 3 listopada 2013
sobota, 5 października 2013
Nieprzetargowe tryby udzielania zamówień publicznych
Przez ostatnie tygodnie sukcesywnie zamieszczałem wpisy dotyczące poszczególnych nieprzetargowych trybów udzielania zamówień publicznych. Oprócz tego pojawił się artykuł poświęcony zasadom udzielania zamówień publicznych w kontekście nieprzetargowych trybów udzielania zamówień publicznych, a także wpis prezentujący statystyki udzielania zamówień publicznych w poszczególnych trybach. Ilość tych wpisów okazała się większa niż zakładałem, dlatego w tym miejscu chciałem zebrać wszystkie wpisy w jednym miejscu.
1. Historia udzielania zamówień publicznych
2. Zasady udzielania zamówień publicznych
3. Praktyczne znaczenie poszczególnych trybów udzielania zamówień publicznych
4. Zamówienia z wolnej ręki
5. Przesłanki stosowania trybu z wolnej ręki cz. 1
6. Przesłanki stosowania trybu z wolnej ręki cz. 2
7. Zapytanie o cenę
8. Tryb zapytania o cenę - przesłanki stosowania trybu
9. Negocjacje z ogłoszeniem
10. Negocjacje z ogłoszeniem - przesłanki stosowania trybu
11. Dialog konkurencyjny
12. Negocjacje bez ogłoszenia
13. Licytacja elektroniczna
piątek, 20 września 2013
Licytacja elektroniczna jako tryb udzielania zamówień publicznych
Rozwój nowoczesnych technologii, w tym
Internetu wywiera ogromny wpływ na wszystkie aspekty życia. W systemie zamówień
publicznych, Internet jest nie tylko jednym ze sposobów komunikowania się
zamawiających z wykonawcami czy platformą do umieszczania ogłoszeń związanych z
postępowaniem, ale także miejscem gdzie może być prowadzone postępowanie o
udzielenie zamówienia publicznego.
Przewidziany w art. 74 Pzp tryb
licytacji elektronicznej jest zupełnie odrębnym trybem udzielania zamówienia
publicznego. Zgodnie z definicją ustawową licytacja elektroniczna to tryb
udzielenia zamówienia, w którym za pomocą formularza umieszczonego na stronie
internetowej, umożliwiającego wprowadzenie niezbędnych danych w trybie
bezpośredniego połączenia z tą stroną, wykonawcy składają kolejne korzystniejsze
oferty (postąpienia), podlegające automatycznej klasyfikacji. Omawiany tryb ma
bardzo szerokie zastosowanie, może być stosowany w przypadku zamówień na
dostawy, usługi czy roboty budowlane gdy jedynym kryterium wyboru oferty jest
cena, a jedyną przesłanką dopuszczalności
jaka musi być spełniona to wartość przedmiotu zamówienia, która musi być
mniejsza od „progów unijnych”.
poniedziałek, 9 września 2013
Zamówienia publiczne w trybie negocjacji bez ogłoszenia
Negocjacje
bez ogłoszenia są zamkniętym, konkurencyjnym, negocjacyjnym trybem udzielenia
zamówienia publicznego[1].
Podobnie jak w
przypadku zapytania o cenę, konkurencyjność tego trybu jest ograniczona z uwagi
na fakt, iż zamawiający wybiera wykonawców, których zaprosi do negocjacji wedle
własnego uznania. Brak publikacji ogłoszenia o zamówieniu i swobodny dobór
wykonawców przesądza o zamkniętym charakterze tego trybu. Tryb negocjacji bez
ogłoszenia, zgodnie z treścią art. 61 Pzp polega na prowadzeniu negocjacji
warunków umowy przez zamawiającego z wybranymi przez niego wykonawcami, po czym
wykonawcy zostają zaproszeni do składania ofert.
Tryb
negocjacji bez ogłoszenia jest przewidziany w dyrektywach unijnych, gdzie
występuję pod nieco dłuższą nazwą – procedury negocjacyjnej bez publikacji
ogłoszenia o zamówieniu[2]. W
ustawie o zamówieniach publicznych trybem zbliżonym do omawianego był tryb
negocjacji z zachowaniem konkurencji.
Jak wskazuje się w literaturze omawiany
w tym rozdziale tryb pozostaje w szczególnym stosunku z trybem zamówień z
wolnej ręki. Zasadnicza różnica polega na ilości wykonawców z którymi
prowadzone są negocjacje, w przypadku wolnej ręki jest to jeden wykonawca, w
przypadku negocjacji bez ogłoszenia nie mniej niż pięciu, a w określonych
przypadkach nie mniej niż dwóch[3].
Negocjacje
bez ogłoszenia są stosunkowo mało sformalizowanym trybem udzielenia zamówienia,
w toku postępowania prowadzonego w tym trybie można wyszczególnić dwa etapy:
1) negocjacje
z wybranymi przez zamawiającego wykonawcami,
2) zaproszenie
do składania ofert i wybór najkorzystniejszej oferty.
Wszczęcie postępowania w trybie
negocjacji bez ogłoszenia następuje poprzez przekazanie wykonawcom wybranym
przez zamawiającego zaproszeń do negocjacji. Zamawiający sam wybiera
wykonawców, jedynie gdy podstawą zastosowania omawianego trybu jest sytuacja
wskazana w art. 62 ust. 1 pkt 1 Pzp (we wcześniej prowadzonym postępowaniu w
trybie przetargowym wszystkie oferty zostały odrzucone ze względu na ich niezgodność
z opisem przedmiotu zamówienia) wówczas do negocjacji musi zaprosić co najmniej
tych wykonawców, którzy złożyli te oferty. Podobnie jak we wcześniej omawianych
procedurach, ustawodawca przewidział minimalną liczbę wykonawców do których
musi zwrócić się zamawiający z zaproszeniem do negocjacji. Powinna być to taka
liczba wykonawców, która zapewni konkurencję, jednak nie mniej niż 5. Ponadto,
jeżeli ze względu na specjalistyczny charakter zamówienia, może być ono
wykonane przez mniejszą ilość wykonawców, wówczas zamawiający może zaprosić
mniejszą ilość wykonawców, jednak nie mniej niż 2. Mając na uwadze wyrażoną w
art. 7 Pzp zasadę równego traktowania wykonawców, zamawiający musi przekazać
zaproszenia do wszystkich wykonawców w tym samym dniu i w tej samej formie[4].
Należy jeszcze wskazać, że w przypadku gdy postępowanie w trybie negocjacji bez
ogłoszenia zostało wszczęte na podstawie art. 62 ust. 1 pkt 1 Pzp, a wartość
przedmiotu zamówienia przekracza „progi unijne”, na zamawiającym ciąży
obowiązek zawiadomienia Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o wszczęcie
postępowania. Zawiadomienia należy
dokonać w terminie
3 dni od wszczęcia postępowania i podać uzasadnienie faktyczne i prawne zastosowania tego trybu
udzielenia zamówienia.
Prowadzone negocjacje mają charakter
poufny, zamawiający na równych zasadach przekazuje wykonawcom wszelkie
wymagania, wyjaśnienia, informacje oraz dokumenty związane z negocjacjami. Po
zakończonych negocjacjach, zmawiający zaprasza wszystkich wykonawców którzy
brali w nich udział do składania ofert, a następnie na podstawie przyjętych
kryteriów wybiera ofertę najkorzystniejszą.
Przesłanki zastosowania trybu negocjacji bez ogłoszenia.
Ustawa
Pzp przewiduje cztery sytuacje, po zaistnieniu których dopuszczalne jest
udzielenie zamówienia publicznego w trybie negocjacji bez ogłoszenia:
1) w
postępowaniu prowadzonym uprzednio w trybie przetargu nieograniczonego albo
przetargu ograniczonego nie wpłynął żaden wniosek o dopuszczenie do udziału w
postępowaniu, nie zostały złożone żadne oferty lub wszystkie oferty zostały
odrzucone na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp ze względu na ich niezgodność z
opisem przedmiotu zamówienia, a pierwotne warunki zamówienia
nie zostały w istotny sposób zmienione - art. 62 ust. 1 pkt 1 Pzp,
2) został
przeprowadzony konkurs w którym nagrodą było zaproszenie do negocjacji bez
ogłoszenia co najmniej dwóch autorów wybranych prac konkursowych - art. 62 ust.
1 pkt 2 Pzp,
3) przedmiotem
zamówienia są rzeczy wytwarzane wyłącznie w celach badawczych, doświadczalnych
lub rozwojowych, a nie w celu zapewnienia zysku lub pokrycia poniesionych
kosztów badań lub rozwoju - art. 62 ust.1 pkt 3 Pzp,
4) ze
względu na pilną potrzebę udzielenia zamówienia niewynikającą z przyczyn leżących po
stronie zamawiającego, której wcześniej nie można było przewidzieć, nie można
zachować terminów określonych dla przetargu nieograniczonego, przetargu
ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem - art. 62 ust. 1 pkt 4 Pzp.
Wymienione powyżej okoliczności zostały
skomentowane już przy okazji omawiania dopuszczalności stosowania innych
trybów. Przesłanki wskazane w pkt. 1,2 i 4 są podobne do
przesłanek zastosowania trybu z wolnej ręki, dlatego też aktualność w tym
zakresie zachowują poglądy wyrażone przy
okazji ich omawiania. Przesłanka wymieniona w pkt. 3 jest analogiczna do jednej z przesłanek
udzielenia zamówienia w trybie negocjacji z ogłoszeniem, z tą różnicą, iż w
trybie negocjacji bez ogłoszenia przedmiotem zamówienia mogą być jedynie rzeczy
wykonane w celach naukowych, natomiast w trybie negocjacji z ogłoszeniem przedmiotem
zamówienia mogą być wyłącznie roboty budowlane.
Piotr Majewski
[1]
Por. K. Strzyczkowski: Prawo gospodarcze…, s. 742; A. Borkowski [w:]M. Guziński (red.): Prawo
zamówień…, s. 121.
[2]
Por. art. 40 ust. 3 - DYREKTYWA
2004/17/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 31 marca 2004 r. koordynująca procedury udzielania zamówień
przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu
i usług pocztowych (Dz.U.UE L z dnia 30 kwietnia 2004 r.) oraz art. 31 DYREKTYWA 2004/18/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
I RADY z dnia 31 marca 2004 r. w
sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty
budowlane, dostawy i usługi (Dz.U.UE L z dnia 30 kwietnia 2004 r.) .
[3]
S.Babiarz [w:] S. Babiarz, Z. Czarnik, P. Janda, P. Pełczyński: Prawo
zamówień…, s.352.
[4]
J. Pieróg: Prawo zamówień…,s. 267.
piątek, 30 sierpnia 2013
Dialog konkurencyjny - zamówienia publiczne
Dialog konkurencyjny - zagadnienia ogólne.
Dialog
konkurencyjny jako tryb udzielenia zamówienia publicznego został wprowadzony do
Pzp nowelizacją z 7 kwietnia 2006 r. w wyniku dostosowywania polskiego systemu
prawnego do standardów wspólnotowych. W prawie unijnym tryb ten został
przewidziany w art. 29 Dyrektywy 2004/18/WE. Pomimo podobnych znaczeń
słownikowych pojęć „negocjacje” i „dialog”[1], dialogu
w kontekście Pzp, pomimo nie można utożsamiać z negocjacjami. Zasadnicza różnica
polega na tym, iż w przypadku dialogu przedmiot zamówienia i jego specyfika nie
są do końca znane, dopiero w wyniku dialogu zamawiający określi przedmiot
zamówienia. Legalna definicja dialogu konkurencyjnego została zawarta w art.
60a Pzp, zgodnie z nią jest to tryb udzielenia zamówienia, w którym po
publicznym ogłoszeniu o zamówieniu zamawiający prowadzi z wybranymi przez
siebie wykonawcami dialog, a następnie zaprasza ich do składania ofert.
Dialog
konkurencyjny wykazuje wiele cech wspólnych z negocjacjami z ogłoszeniem, obydwa tryby
są przydatne w przypadkach, gdy zamawiający nie jest w stanie w sposób
jednoznaczny sprecyzować przedmiotu zamówienia[2]. Jak wskazuje S. Babiarz, przykładami
zastosowania tego trybu mogą być: „zaprojektowanie i wykonanie dostosowania
odcinka autostrady A-10 do standardów autostrady płatnej i do poboru opłat; dostaw
i wdrożenie oraz obsługa systemu karty miejskiej obejmującej komunikację
metrem, tramwajem, autobusem i pociągiem podmiejskim czy też usługi
telekomunikacyjne telefonii mobilnej xy[3].” W
wyniku przeprowadzonego dialogu, zamawiający może poznać różne rozwiązania
techniczne i na podstawie uzyskanych informacji ustalić, które rozwiązanie
najbardziej mu odpowiada. Ponadto, uzyskane informacji służą zamawiającemu do
sporządzenia SIWZ.
Przeprowadzenie postępowania w trybie dialogu konkurencyjnego oraz przesłanki stosowania.
W
doktrynie wskazuje się na trzy etapy, z których składa się postępowanie
prowadzone w trybie dialogu konkurencyjnego[4]:
1) publiczne
ogłoszenie o zamówieniu, w wyniku którego zostają wybrani wykonawcy zdolni do
wykonania zamówienia,
2) dialog,
3) składanie
ofert przez wykonawców, z którymi był prowadzony dialog i wybór
najkorzystniejszej oferty.
Wszczęcie
postępowania następuje, zgodnie z art. 60c ust.1 Pzp poprzez publiczne
ogłoszenie o zamówieniu na zasadach niemal identycznych jak dla przetargu
ograniczonego czy omawianego w poprzednim rozdziale trybu negocjacji z
ogłoszeniem. Jedyna różnica w porównaniu z ogłoszeniami przewidzianymi dla
tamtych trybów polega na dodaniu do ogłoszenia dwóch dodatkowych elementów.
Obligatoryjnie zamawiający zamieszcza w ogłoszeniu o zamówieniu w trybie dialogu
konkurencyjnego opis potrzeb i wymagań zamawiającego określonych w sposób
umożliwiający przygotowanie się wykonawców do udziału w dialogu lub informację
o sposobie uzyskania tego opisu. Ponadto, zamawiający dla wykonawców którzy
podczas dialogu przedstawią rozwiązania stanowiące podstawę do składania ofert,
może przewidzieć nagrodę. Wówczas informację o jej wysokości zamieszcza w ogłoszeniu o
zamówieniu. W wyniku nowelizacji Pzp,
która weszła w życie 20 lutego 2013 r. przewidziano możliwość podania w
ogłoszeniu kryteriów ocen ofert w kolejności od
najważniejszego do najmniej ważnego, w sytuacji gdy ze względu na złożoność
zamówienia nie można, na tym etapie postępowania, ustalić znaczenia kryteriów
oceny ofert.
Na
zasadach analogicznych jak w przypadku trybu omawianego w poprzednim
rozdziale, w odpowiedzi na ogłoszenie wykonawcy składają wnioski o dopuszczenie
do udziału w dialogu. Jedyna różnica polega na tym, iż w trybie dialogu
konkurencyjnego nie jest dopuszczalne skracanie terminu do składania wniosków o
dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Dalszy przebieg postępowania jest zbliżony
do negocjacji z ogłoszeniem, z tą różnicą, iż zamawiający zaprasza wykonawców,
którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu do
dialogu, a nie do składania ofert wstępnych. Katalog elementów, które co
najmniej musi zawierać zaproszenie do dialogu został zamieszczony w art. 60d
ust.5 Pzp. Zaliczają się do nich informacje
o terminie i miejscu
opublikowania ogłoszenia o zamówieniu art. 60d ust.5 pkt 1) Pzp, opis potrzeb i
wymagań zamawiającego określonych w sposób umożliwiający przygotowanie się
wykonawców do udziału w dialogu lub informację o sposobie uzyskania tego opisu
art. 60d ust.5 pkt 2) Pzp, a także informacje
o miejscu i terminie
rozpoczęcia dialogu art. 60d ust.5 pkt 3) Pzp.
Uwagi poczynione odnośnie liczby wykonawców w poprzednim rozdziale
zachowują aktualność w
kontekście dialogu konkurencyjnego.
Rezultatem
prowadzonego dialogu, który może dotyczyć wszelkich aspektów zamówienia, ma być
wybranie przez zamawiającego takich rozwiązań, które najbardziej odpowiadają
jego potrzebom. Ustawa nie przewiduje żadnych ograniczeń czasowych odnośnie
trwania dialogu, stosownie do art.60e ust.1 Pzp, zamawiający prowadzi dialog do
momentu, gdy jest w stanie określić, w wyniku porównania rozwiązań
proponowanych przez wykonawców, jeżeli jest to konieczne, rozwiązanie lub
rozwiązania najbardziej spełniające jego potrzeby. Zamawiający musi w równy
sposób traktować wszystkich wykonawców uczestniczących w dialogu, co przejawia
się m.in. obowiązkiem przekazywania wykonawcom na równych zasadach wszelkich
wymagań, wyjaśnień, informacji i dokumentów związanych z
dialogiem. Podobnie jak ma to miejsce w przypadku negocjacji, dialog prowadzony
jest w sposób poufny. O zakończeniu dialogu zamawiający niezwłocznie informuje
wszystkich biorących w nim udział wykonawców.
Ostatni
etap udzielenia zamówienia w trybie dialogu konkurencyjnego rozpoczyna się od złożenia
przez zamawiającego zaproszenia do składania ofert, wraz z którym zamawiający
przekazuje SIWZ. Ustawodawca milczy na temat tego których wykonawców
zamawiający ma zaprosić do złożenia oferty, dla porównania w przypadku
negocjacji z ogłoszeniem zamawiający zaprasza wszystkich wykonawców, z którymi
prowadził negocjacje. Należy jednak przychylić się do stanowiska J. Pieroga,
który uważa, że zamawiający powinien zaprosić do złożenia oferty wszystkich
wykonawców, którzy brali udział w dialogu.
Jeżeli któryś z nich nie będzie w stanie zaoferować wykonania
zamówienia, wówczas nie złoży oferty[5].
Wybór najkorzystniejszej oferty dokonywany jest na podstawie przyjętych
kryteriów.
Aby
dopuszczalne było udzielenie zamówienia w omawianym trybie, zgodnie z art. 60b
ust. 1 Pzp niezbędne jest kumulatywne zaistnienie dwóch przesłanek:
1) nie
jest możliwe udzielenie zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego lub
przetargu ograniczonego, ponieważ ze względu na szczególnie złożony charakter
zamówienia nie można opisać przedmiotu zamówienia zgodnie z art. 30 i 31 Pzp
lub obiektywnie określić uwarunkowań prawnych lub finansowych wykonania
zamówienia,
2) cena
nie jest jedynym kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty.
Niemożność udzielenia zamówienia w trybie
przetargowym jako przesłanka zastosowania dialogu konkurencyjnego musi mieć
charakter obiektywny, co wielokrotnie było podkreślane przez KIO[6]. Brak
możliwość opisania przedmiotu zamówienia może być spowodowany faktem, iż
przedmiot zamówienia jest szczególnie złożony pod względem technicznym lub zamawiający
nie jest w stanie go opisać, gdyż nie wie jeszcze jakie rozwiązanie techniczne
w najlepszym stopniu spełniłoby jego wymagania. Do niemożności opisania
przedmiotu zamówienia z przyczyn szczególnej złożoności pod względem struktury prawno
– finansowej dochodzi w przypadku realizowania projektów w ramach partnerstwa
publiczno – prywatnego[7].
Piotr Majewski
[1]
http://sjp.pwn.pl/szukaj/dialog -
dostęp 11 maja 2013 r.
[2]
Por. A. Borkowski [w:]M. Guziński (red.): Prawo zamówień…, s. 121.
[3]
S.Babiarz [w:] S. Babiarz, Z. Czarnik, P. Janda, P. Pełczyński: Prawo
zamówień…, s.341.
[4]
Por. ibidem, M. Stachowiak [w:] W.
Dzierżanowski, J. Jerzykowski, M. Stachowiak: Prawo zamówień…, s. 238.
[5]
J. Pieróg: Prawo zamówień…,s. 259.
[6]
Por. wyrok KIO z dnia 6 września 2011
r., KIO 1798/11, LEX 951521; wyrok KIO z dnia 28 października 2008 r.,
KIO/UZP 1114/08, LEX 466655.
[7]
Wytyczne dotyczące …, s. 14.
środa, 28 sierpnia 2013
Zamówienie w trybie negocjacji z ogłoszeniem - przesłanki zastosowania trybu
Negocjacje
z ogłoszeniem są warunkowym trybem udzielenia zamówienia, tzn. tylko po
zaistnieniu ustawowo określonych okoliczności możliwe jest zastosowanie tego
trybu. Jedynie w odniesieniu do zamówień sektorowych, negocjacje z ogłoszeniem,
obok trybów przetargowych są podstawową procedurą.
Pierwsza
przesłanka, została przewidziana w art. 55 ust. 1 pkt 1 Pzp, zgodnie z nią,
można udzielić zamówienia w omawianym trybie, jeżeli w postępowaniu
prowadzonym uprzednio w trybie przetargu nieograniczonego, przetargu
ograniczonego albo dialogu konkurencyjnego wszystkie oferty zostały odrzucone,
a pierwotne warunki zamówienia nie zostały w istotny sposób zmienione. Zmiana
pierwotnych warunków zamówienia, w piśmiennictwie określana jest jako zmiana przedmiotu
zamówienia, sposobu, wielkości i zakresu jego realizacji, a także kryteriów
dotyczących wyboru wykonawcy. Przykładem istotnej zmiany pierwotnych warunków
zamówienia będzie np. obniżenie w ramach prowadzonego
postępowania w trybie negocjacji z ogłoszeniem wymagań stawianych wykonawcom w
stosunku do uprzednio prowadzonych postępowań[1].
niedziela, 25 sierpnia 2013
Udzielenie zamówienia publicznego w trybie negocjacji z ogłoszeniem
Nieprzetargowe tryby udzielania zamówień
publicznych, ze względu na sposób
ustalenia warunków przyszłej umowy można podzielić dodatkowo na tryby
negocjacyjne, do których zalicza się negocjacje z ogłoszeniem, negocjacje bez
ogłoszenia i zamówienia z wolnej ręki, oraz na tryby nienegocjacyjne, którymi są zapytanie
o cenę oraz licytacja elektroniczna. Znaczenie słownikowe pojęcia „negocjacje”
w ostatnich latach uległo rozszerzeniu, pierwotnie „negocjacje” odnosiły się
jedynie do działań dyplomatycznych i oznaczały wspólne wyjaśnianie,
przedstawienie poglądów i układy prowadzone przez przedstawicieli dwóch lub
większej ilości państw, w formie rozmów lub wzajemnej wymiany dokumentów[1]. Obecnie pod tym pojęciem, Słownik Języka Polskiego,
oprócz wspomnianego znaczenia dopuszcza także drugie, negocjacje jako targowanie
się ze sprzedającym o niższą cenę lub korzystniejsze warunki zakupu[2].
Przedstawiciele różnych dziedzin nauki tworzyli własne definicje tego terminu, jednak
na potrzeby niniejszego opracowania wystarczy przedstawić jedną, zaproponowaną przez M. Tybernacką. W ujęciu tej autorki,
„negocjacje są rodzajem interakcji społecznej, w której strony rozmów i innych
działań podejmowanych w ramach procesu negocjacyjnego definiują i kształtują
wzajemne stosunki”[3].
Procedury negocjacyjne, w myśl art. 1 ust. 9 lit. c dyrektywy 2004/17/WE oznaczają procedury, w
ramach których instytucja zamawiająca/podmiot zamawiający zwraca się do
wybranych przez siebie wykonawców i negocjuje z jednym lub kilkoma z nich
warunki zamówienia.
sobota, 24 sierpnia 2013
Tryb zapytania o cenę - przesłanki zastosowania
W myśl art. 70 Pzp tryb zapytania o cenę może być
stosowany w przypadku, gdy przedmiotem zamówienia są rzeczy lub usługi.
Kluczowe znaczenie ma jednak dalszy fragment tego przepisu, zgodnie z którym przedmiot zamówienia
musi być powszechnie dostępny i o ustalonych standardach jakościowych. Oznacza
to, iż w komentowanym trybie można zamówić dostawy lub usługi, które są w pełni
porównywalne, a jedynym czynnikiem rozróżniającym jest cena.
Interpretacja nieostrych pojęć jakimi są „powszechność dostaw lub usług” oraz
„ustalone standardy jakościowe” może nastręczać trudności.
piątek, 23 sierpnia 2013
Zapytanie o cenę
Zapytanie o cenę jest najprostszym trybem udzielania
zamówienia publicznego przewidzianym w polskim systemie zamówień publicznych.
Pomimo znacznie uproszczonej i odformalizowanej procedury, zapytanie o cenę
zalicza się do trybów konkurencyjnych, choć konkurencyjność jest mocno
ograniczona, ze względu na fakt, iż to do zamawiającego należy wybór wykonawców,
którym złoży pytanie o cenę. Omawiany tryb, obok trybu licytacji
elektronicznej, jest jedynym, który nie został przewidziany przez Dyrektywy UE,
co skutkuje tym, że nie może być stosowany dla zamówień, których wartość
przekracza „progi unijne”. Zapytanie o cenę było trybem przewidzianym już w
ustawie o zamówieniach publicznych[1]. Omawiany
w niniejszym rozdziale tryb ma istotne znaczenie praktyczne, gdyż w mało
skomplikowany sposób pozwala zamawiającym dokonywać zamówień związanych z
bieżącym funkcjonowaniem. Tryb ten przeznaczony jest do udzielania prostych,
nieskomplikowanych zamówień, w konsekwencji jest on w
porównaniu z innymi trybami stosunkowo szybki i nie generujący dużych kosztów
oraz innych niedogodności po stronie zamawiającego.
środa, 21 sierpnia 2013
Przesłanki stosowania trybu z wolnej ręki - cz. II
· Dzisiejszy artykuł zawiera drugą część omówienia ustawowych przesłanek zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki. Część pierwsza w poprzednim wpisie.
Nieskuteczne przeprowadzenie postępowania w trybie przetargowym (art. 67 ust. 1 pkt 4 Pzp)
Kolejną okolicznością uzasadniającą
udzielenie zamówienia w trybie wolnej ręki jest sytuacja w której, pomimo
przeprowadzonych kolejno postępowań o udzielenie zamówienia (w
tym co najmniej jedno było przeprowadzone w trybie przetargu nieograniczonego
lub przetargu ograniczonego) nie złożono żadnych ofert albo złożone oferty
zostały odrzucone ze względu na niezgodność z opisem przedmiotu zamówienia.
Art. 67 ust 1 pkt 4 Pzp nie nakłada obowiązku na zamawiającego, aby w sytuacji
określonej w przepisie udzielił zamówienia w trybie wolnej ręki, otwiera
jedynie przed nim możliwość zastosowania trybu niekonkurencyjnego. Nic nie stoi
jednak na przeszkodzie, aby pomimo dwóch bezskutecznych postępowań
przeprowadzonych w trybach konkurencyjnych, kolejne też było przeprowadzone w
takich procedurach. W ustawie nie określono wprost ile musi być bezskutecznie
przeprowadzonych postępowań, aby możliwe było udzielenie zamówienia w trybie
wolnej ręki, jednak poprzez użycie sformułowania „w przeprowadzonych kolejno
postępowaniach” oraz zastrzeżenie, że co najmniej jedno powinno być prowadzone
w trybie przetargowym można wywieść, iż wystarczą dwa postępowania. Ustawodawca
nie przesądza kolejności w jakiej mają być przeprowadzane postępowania,
wystarczy, że tylko jedno było prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego
albo przetargu ograniczonego. Jak zauważa S. Babiarz, pomiędzy kolejnymi
postępowaniami i udzieleniem zamówienia w trybie wolnej ręki powinien
występować ścisły związek czasowy[1].
Należy zgodzić się z tym poglądem, szczególnie mając na uwadze ratio legis komentowanego przepisu,
czyli zapobieżenie sytuacji gdy nie jest możliwe udzielenie zamówienia w
przypadku gdy podmioty działające na rynku danego dobra lub usługi nie wykazują
zainteresowania organizowanymi postępowaniami[2].