W myśl art. 70 Pzp tryb zapytania o cenę może być
stosowany w przypadku, gdy przedmiotem zamówienia są rzeczy lub usługi.
Kluczowe znaczenie ma jednak dalszy fragment tego przepisu, zgodnie z którym przedmiot zamówienia
musi być powszechnie dostępny i o ustalonych standardach jakościowych. Oznacza
to, iż w komentowanym trybie można zamówić dostawy lub usługi, które są w pełni
porównywalne, a jedynym czynnikiem rozróżniającym jest cena.
Interpretacja nieostrych pojęć jakimi są „powszechność dostaw lub usług” oraz
„ustalone standardy jakościowe” może nastręczać trudności.
Zgodnie
z definicją słownikową, pojęcie „powszechność” jest rzeczownikiem utworzonym od
słowa powszechny, które oznacza „dotyczący wszystkich, wszystkiego, publiczny,
ogólny”[2].
Zatem o kwalifikacji danego dobra jako powszechnego decydować będzie jego duża
dostępność na rynku wynikająca przede wszystkim z funkcjonowania wielu podmiotów
oferujących dane dobro[3]. Na
marginesie warto przytoczyć ciekawą wykładnie terminu „powszechność” jaką w
kontekście art. Pzp przedstawił R. Szostak[4].
Zdaniem powołanego autora, „dostawy i usługi powszechnie dostępne to dobra
popularne zaspokajające potrzeby wszystkich kategorii odbiorców publicznych i
prywatnych na terenie całego kraju. Rynek jest nimi nasycony, wszędzie i ciągle
są oferowane jako dobra łatwo dostępne, które można nabyć na rynku lokalnym lub
regionalnym”. Przykładami dóbr powszechnych są rzeczy lub usługi związane z
codziennym funkcjonowaniem, np. produkty żywnościowe, opał, paliwo, materiały
biurowe, prasa, środki czystości czy przybory higieniczne . Przymiotu powszechności
nie będą posiadały m.in. przedmioty specjalnego przeznaczenia (np. sprzęt
wojskowy, medyczny, naukowy,) czy usługi wymagające specjalnych kwalifikacji.
Druga z
przesłanek uzasadniających zastosowanie trybu zapytania o cenę, ustalone
standardy jakościowe, ściśle związana jest z przyjętą zasadą, iż w tym trybie
jedynym kryterium rozróżniającym jest cena. Termin „ustalone standardy”
wskazuje na powtarzalność i typowość cech, jak wskazuje się w literaturze są to
dostawy lub usług oparte na pewnym wzorcu[5]. Jak
wskazano w Wytycznych UZP przez ustalone standardy jakości należy rozumieć
zarówno standardy wynikające z norm przewidzianych przepisami prawa, ale
również wymagań jakie istnieją w odniesieniu do danych rzeczy czy usług w
powszechnym obrocie[6].
Przykładami dostaw lub usług o ustalonych standardach jakości mogą być te,
które zostały wymienione w poprzednim akapicie w odniesieniu do przesłanki
powszechności. Niewątpliwie do przedmiotów zamówień które nie posiadają
ustalonych standardów jakości będą zaliczać się usługi wymagające wiedzy eksperckiej,
jak na przykład pełnienie funkcji inżyniera kontraktu, usługi prawnicze czy
oprogramowanie komputerowe[7]. Jak
podkreśliła KIO w uchwale z dnia 5 października 2011 r., „ustalone
standardy jakościowe to znormalizowane cechy dostaw lub usług, spełniające
przeciętne wymagania stawiane dla danego asortymentu (grupy towarowej), dzięki
którym nie jest wymagane indywidualne podejście do ich wykonania”[8]. Usługami
o ustalonych standardach jakościowych nie będą także usługi polegające na opracowaniu
studium wykonalności, zarządzania i rozliczania projektów unijnych czy też
usługi polegające na opracowaniu programów funkcjonalno – użytkowych[9].
Zdaniem KIO wyrażonym w uchwale z dnia 28 września 2011 r. o ustalonych
standardach jakości nie można też mówić w odniesieniu do wszelkiego rodzaju
usług szkoleniowych, gdyż nie można mówić w kontekście szkoleń o ustalonym
wzorcu, zważywszy na fakt iż jakość szkolenia zależna jest od czynnika
ludzkiego – wiedzy i umiejętności jej przekazania przez konkretnego trenera[10].
Piotr Majewski
[2]
M. Szymczak (red): Słownik języka…, s. 1234.
[3]
Por. E. Norek: Prawo zamówień…, s. 187; M. Stachowiak [w:] W. Dzierżanowski, J.
Jerzykowski, M. Stachowiak: Prawo zamówień…, s. 187.
[4]
R. Szostak: Udzielenie zamówienia
publicznego w trybie tzw. zapytania o cenę, St.Prawn.,
2007, LEX 60834.
[5]
Por. J. Andała – Sępkowska: Zapytanie o cenę - omówienie trybu ze szczególnym
uwzględnieniem interpretacji powszechnej dostępności i ustalonych standardów,
LEX 129749.
[6]
Wytyczne dotyczące interpretacji przesłanek pozwalających na przeprowadzenie
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie negocjacji z
ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego, negocjacji bez ogłoszenia lub zamówienia
z wolnej ręki. Urząd Zamówień
Publicznych 2010, s. 38.
[7]
Por. Pismo Urzędu Zamówień Publicznych: Niedopuszczalność nabywania
oprogramowania w trybie zapytania o cenę, LEX
123036.
[8]
KIO/KD 75/11, LEX 969603.
[9]
Ibidem.
[10]
KIO/KD 74/11, LEX 969602.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz