Negocjacje
z ogłoszeniem są warunkowym trybem udzielenia zamówienia, tzn. tylko po
zaistnieniu ustawowo określonych okoliczności możliwe jest zastosowanie tego
trybu. Jedynie w odniesieniu do zamówień sektorowych, negocjacje z ogłoszeniem,
obok trybów przetargowych są podstawową procedurą.
Pierwsza
przesłanka, została przewidziana w art. 55 ust. 1 pkt 1 Pzp, zgodnie z nią,
można udzielić zamówienia w omawianym trybie, jeżeli w postępowaniu
prowadzonym uprzednio w trybie przetargu nieograniczonego, przetargu
ograniczonego albo dialogu konkurencyjnego wszystkie oferty zostały odrzucone,
a pierwotne warunki zamówienia nie zostały w istotny sposób zmienione. Zmiana
pierwotnych warunków zamówienia, w piśmiennictwie określana jest jako zmiana przedmiotu
zamówienia, sposobu, wielkości i zakresu jego realizacji, a także kryteriów
dotyczących wyboru wykonawcy. Przykładem istotnej zmiany pierwotnych warunków
zamówienia będzie np. obniżenie w ramach prowadzonego
postępowania w trybie negocjacji z ogłoszeniem wymagań stawianych wykonawcom w
stosunku do uprzednio prowadzonych postępowań[1].
Kolejna
przesłanka dotyczy sytuacji wyjątkowych, gdy charakter dostaw, usług lub robót
budowlanych lub związane z nimi ryzyko uniemożliwia wcześniejsze dokonanie ich
wyceny - art. 55 ust. 1 pkt 2 Pzp. Warunek ten, co zostało dobitnie podkreślone
przez ustawodawcę ma charakter wyjątkowy, nie wolno go zatem interpretować w
sposób rozszerzający. Tym samym w praktyce z rzadka będzie dochodziło do
sytuacji, gdy w oparciu o tą przesłankę dopuszczalne będzie udzielenie
zamówienia w trybie negocjacji z ogłoszeniem. Jako przykład podaje się w literaturze
konieczność udzielenia zamówienia o znacznym stopniu innowacyjności
czy wykorzystania nowoczesnych technologii, przy których nie jest możliwe zastosowanie
żadnej ze znanych metod szacowania wartości[2].
Po
trzecie, udzielenie zamówienia w trybie negocjacji z ogłoszeniem uzasadnione
jest, gdy nie można z góry określić
szczegółowych cech zamawianych usług w taki sposób, aby umożliwić wybór
najkorzystniejszej oferty w trybie przetargu nieograniczonego lub przetargu
ograniczonego - art. 55 ust. 1 pkt 3 Pzp. W oparciu o tą
przesłankę dopuszczalne jest udzielenie zamówienia wyłącznie na usługi.
Opierając się o art. 30 ust. 1 lit. c) Dyrektywy 2004/18/WE, jako przykład
takich usług można podać usługi finansowe (ubezpieczeniowe, bankowe i
inwestycyjne).
Czwarta
przesłanka dotyczy możliwość udzielenia zamówienia w omawianym trybie
na roboty budowlane, które są prowadzone wyłącznie w celach badawczych,
doświadczalnych lub rozwojowych, a nie w celu zapewnienia zysku lub pokrycia
poniesionych kosztów badań lub rozwoju -
art. 55 ust. 1 pkt 4 Pzp. Przesłanka ta, wzorowana na art. 30 ust. 1 lit. d) Dyrektywy 2004/18/WE,
została ujęta bardzo wąsko, co skutkuje tym, iż możliwość udzielenia zamówienia
w oparciu o nią występować będzie bardzo rzadko.
Po piąte,
można udzielić zamówienia w trybie negocjacji z ogłoszeniem gdy wartość
przedmiotu zamówienia jest mniejsza od „progów unijnych” - art. 55 ust.1 pkt 5 Pzp. Jak słusznie zatem
zauważył J. Pieróg, w odniesieniu do
zamówień o wartości mniejszej od „progów
unijnych”, przesłanka zamieszczona w powołanym
przepisie skutkuje tym, iż negocjacje z ogłoszeniem stają się, obok przetargu
nieograniczonego oraz przetargu ograniczonego podstawowym trybem udzielania
zamówień[3].
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz