środa, 28 sierpnia 2013

Zamówienie w trybie negocjacji z ogłoszeniem - przesłanki zastosowania trybu


            Negocjacje z ogłoszeniem są warunkowym trybem udzielenia zamówienia, tzn. tylko po zaistnieniu ustawowo określonych okoliczności możliwe jest zastosowanie tego trybu. Jedynie w odniesieniu do zamówień sektorowych, negocjacje z ogłoszeniem, obok trybów przetargowych są podstawową procedurą.
            Pierwsza przesłanka, została przewidziana w art. 55 ust. 1 pkt 1 Pzp, zgodnie z nią, można udzielić zamówienia w omawianym trybie, jeżeli w postępowaniu prowadzonym uprzednio w trybie przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego albo dialogu konkurencyjnego wszystkie oferty zostały odrzucone, a pierwotne warunki zamówienia nie zostały w istotny sposób zmienione. Zmiana pierwotnych warunków zamówienia, w piśmiennictwie określana jest jako zmiana przedmiotu zamówienia, sposobu, wielkości i zakresu jego realizacji, a także kryteriów dotyczących wyboru wykonawcy. Przykładem istotnej zmiany pierwotnych warunków zamówienia będzie np.  obniżenie w ramach prowadzonego postępowania w trybie negocjacji z ogłoszeniem wymagań stawianych wykonawcom w stosunku do uprzednio prowadzonych postępowań[1].

            Kolejna przesłanka dotyczy sytuacji wyjątkowych, gdy charakter dostaw, usług lub robót budowlanych lub związane z nimi ryzyko uniemożliwia wcześniejsze dokonanie ich wyceny - art. 55 ust. 1 pkt 2 Pzp. Warunek ten, co zostało dobitnie podkreślone przez ustawodawcę ma charakter wyjątkowy, nie wolno go zatem interpretować w sposób rozszerzający. Tym samym w praktyce  z rzadka będzie dochodziło do sytuacji, gdy w oparciu o tą przesłankę dopuszczalne będzie udzielenie zamówienia w trybie negocjacji z ogłoszeniem. Jako przykład podaje się w literaturze konieczność udzielenia zamówienia o znacznym stopniu innowacyjności czy wykorzystania nowoczesnych technologii, przy których nie jest możliwe zastosowanie żadnej ze znanych metod szacowania wartości[2].
            Po trzecie, udzielenie zamówienia w trybie negocjacji z ogłoszeniem uzasadnione jest, gdy nie można  z góry określić szczegółowych cech zamawianych usług w taki sposób, aby umożliwić wybór najkorzystniejszej oferty w trybie przetargu nieograniczonego lub przetargu ograniczonego -  art. 55 ust. 1 pkt 3 Pzp. W oparciu o tą przesłankę dopuszczalne jest udzielenie zamówienia wyłącznie na usługi. Opierając się o art. 30 ust. 1 lit. c) Dyrektywy 2004/18/WE, jako przykład takich usług można podać usługi finansowe (ubezpieczeniowe, bankowe i inwestycyjne).
            Czwarta przesłanka dotyczy możliwość udzielenia zamówienia  w omawianym trybie na roboty budowlane, które są prowadzone wyłącznie  w celach badawczych, doświadczalnych lub rozwojowych, a nie w celu zapewnienia zysku lub pokrycia poniesionych kosztów badań lub rozwoju -  art. 55 ust. 1 pkt 4 Pzp. Przesłanka ta, wzorowana na  art. 30 ust. 1 lit. d) Dyrektywy 2004/18/WE, została ujęta bardzo wąsko, co skutkuje tym, iż możliwość udzielenia zamówienia w oparciu o nią występować będzie bardzo rzadko.
            Po piąte, można udzielić zamówienia w trybie negocjacji z ogłoszeniem gdy wartość przedmiotu zamówienia jest mniejsza od „progów unijnych” - art. 55 ust.1 pkt 5 Pzp. Jak słusznie zatem zauważył J. Pieróg,  w odniesieniu do zamówień  o wartości mniejszej od „progów unijnych”, przesłanka zamieszczona w powołanym przepisie skutkuje tym, iż negocjacje z ogłoszeniem stają się, obok przetargu nieograniczonego oraz przetargu ograniczonego podstawowym trybem udzielania zamówień[3].

Piotr Majewski


[1] Por.  S. Babiarz [w:] S. Babiarz, Z. Czarnik, P. Janda, P. Pełczyński: Prawo zamówień…, s.329; Wytyczne dotyczące …, s. 12.
[2] E. Norek: Prawo zamówień…, s. 156.
[3] J. Pieróg: Prawo zamówień…, s. 241.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz