środa, 21 sierpnia 2013

Przesłanki stosowania trybu z wolnej ręki - cz. II



·     Dzisiejszy artykuł zawiera drugą część omówienia ustawowych przesłanek zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki. Część pierwsza w poprzednim wpisie.

  Nieskuteczne przeprowadzenie postępowania w trybie przetargowym (art. 67 ust. 1  pkt 4 Pzp)


Kolejną okolicznością uzasadniającą udzielenie zamówienia w trybie wolnej ręki jest sytuacja w której, pomimo przeprowadzonych kolejno postępowań o udzielenie zamówienia (w tym co najmniej jedno było przeprowadzone w trybie przetargu nieograniczonego lub przetargu ograniczonego) nie złożono żadnych ofert albo złożone oferty zostały odrzucone ze względu na niezgodność z opisem przedmiotu zamówienia. Art. 67 ust 1 pkt 4 Pzp nie nakłada obowiązku na zamawiającego, aby w sytuacji określonej w przepisie udzielił zamówienia w trybie wolnej ręki, otwiera jedynie przed nim możliwość zastosowania trybu niekonkurencyjnego. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby pomimo dwóch bezskutecznych postępowań przeprowadzonych w trybach konkurencyjnych, kolejne też było przeprowadzone w takich procedurach. W ustawie nie określono wprost ile musi być bezskutecznie przeprowadzonych postępowań, aby możliwe było udzielenie zamówienia w trybie wolnej ręki, jednak poprzez użycie sformułowania „w przeprowadzonych kolejno postępowaniach” oraz zastrzeżenie, że co najmniej jedno powinno być prowadzone w trybie przetargowym można wywieść, iż wystarczą dwa postępowania. Ustawodawca nie przesądza kolejności w jakiej mają być przeprowadzane postępowania, wystarczy, że tylko jedno było prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego albo przetargu ograniczonego. Jak zauważa S. Babiarz, pomiędzy kolejnymi postępowaniami i udzieleniem zamówienia w trybie wolnej ręki powinien występować ścisły związek czasowy[1]. Należy zgodzić się z tym poglądem, szczególnie mając na uwadze ratio legis komentowanego przepisu, czyli zapobieżenie sytuacji gdy nie jest możliwe udzielenie zamówienia w przypadku gdy podmioty działające na rynku danego dobra lub usługi nie wykazują zainteresowania organizowanymi postępowaniami[2].
Zgodnie z treścią art. 67 ust 1pkt 4 Pzp bezskuteczność przeprowadzonych postępowań może wynikać jedynie ze ściśle określonych powodów, mianowicie we  wcześniejszych postępowaniach nie złożono żadnej oferty lub wszystkie oferty zostały odrzucone ze względu na niezgodność ich treści z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Jeżeli wszystkie złożone oferty zostały odrzucone z innych powodów (np. rażąco niska cena czy błędy w obliczeniu ceny) nie daje to podstaw do udzielenia zamówienia w trybie wolnej ręki. Jeżeli uprzednie postępowania były prowadzone w trybie przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem równoważne z niezłożeniem oferty traktowane jest niezłożenie przez żadnego z wykonawców wniosku o dopuszczenie do udziału   w postępowaniu[3].
Żeby możliwe było udzielenie zamówienia w trybie z wolnej ręki po co najmniej dwukrotnym bezskutecznym przeprowadzeniu postępowania w trybie konkurencyjnym niezbędne jest spełnienie jeszcze jednej przesłanki – zmianie nie mogą ulec pierwotne warunki zamówienia. Należy przez to rozumieć przedmiot zamówienia – jego charakterystykę, warunki jakie ma spełniać czy sposób realizacji. Jak wskazuje się w literaturze, przez pierwotne warunki zamówienia nie należy rozumieć warunków dotyczących procedury, te w kolejnych postępowaniach mogą ulegać zmianom, np. zmiana kryteriów oceny ceny czy zmniejszenie wymagań dotyczących możliwości udziału w postępowaniu[4].
Na marginesie należy zauważyć, że komentowana przesłanka stanowi implementację do polskiego systemu zamówień publicznych przepisów dyrektyw unijnych[5], dopuszczających zastosowanie procedur negocjacyjnych bez uprzedniego ogłoszenia, w przypadku gdy w toku procedury otwartej lub ograniczonej nie wpłynęły oferty lub wpłynęły jedynie ofert nieprawidłowe, a początkowe warunki zamówienia nie zostały w istotny sposób zmienione. Jak widać, polska regulacja w tym zakresie jest mniej liberalna, gdyż wymaga co najmniej dwukrotnie przeprowadzonej procedury w trybach konkurencyjnych.

·        Zamówienia dodatkowe (art. 67 ust. 1  pkt 5 Pzp).


Piątą podstawą udzielenia zamówienia w trybie wolnej ręki jest sytuacja  w której konieczne jest udzielenie zamówienia dodatkowego dotychczasowemu wykonawcy. Zgodnie z art. 67 ust. 1 pkt 5 Pzp udzielenie dodatkowego zamówienia dopuszczalne jest jedynie w odniesieniu do  usług i robót budowlanych, a contario nie można udzielić zamówienia dodatkowego na dostawy. Aby dopuszczalne było udzielenie zamówienia dodatkowego konieczne jest spełnienie kilku przesłanek:
a)    zamówienie musi mieć charakter dodatkowy w stosunku do udzielonego wcześniej zamówienia podstawowego (dodatkowy, czyli nie może być objęte zamówieniem podstawowym),
b)    wartość zamówienia dodatkowego nie może przekraczać 50 % wartości zamówienia podstawowego  (w pierwotnym brzmieniu przepisu ustawodawca dopuszczał maksymalnie 20% wartości zamówienia podstawowego, ale od 11 czerwca 2007 r. podniesiono ten próg do 50%),
c)    zamówienie dodatkowe jest niezbędne do prawidłowego wykonania zamówienia podstawowego. Konieczność udzielenia zamówienia dodatkowego w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zamówienia podstawowego może mieć dwojaką postać:
i. może wynikać z przyczyn technicznych lub gospodarczych, gdy oddzielenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów,
ii.    wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego,
d)    zamówienie dodatkowe może zostać udzielone jedynie w trakcie realizacji zamówienia podstawowego – przesłanka ta nie wynika wprost z treści przepisu, ale jak podnosi się w doktrynie, skoro zamówienie dodatkowe ma być konieczne do realizacji zamówienia podstawowego, to jeśli zostanie zrealizowane zamówienie podstawowe to tym samym odpada konieczność udzielenia zamówienia dodatkowego[6].
e)    konieczność udzielenia zamówienia dodatkowego jest wynikiem sytuacji niemożliwej do przewidzenia.
Sytuacja niemożliwa do przewidzenia musi mieć charakter obiektywny, wynikać z przyczyn zewnętrznych,  niezależnych od zamawiającego. Jak podkreśliła KIO w uchwale z dnia 12 kwietnia 2011 r. ma to miejsce „w przypadku, gdy zamawiający, przy dochowaniu należytej staranności, na etapie przygotowania specyfikacji zamówienia podstawowego nie mógł przewidzieć konieczności wykonania pewnych usług”[7].
Ilość zamówień dodatkowych, jakie mogą zostać udzielone przez zamawiającego nie jest limitowana, jednakże dla każdego z takich zamówień muszą zostać spełnione wymienione powyżej przesłanki oraz łączna wartość wszystkich zamówień dodatkowych nie może przekroczyć 50 %  wartości udzielonego zamówienia podstawowego.

·        Zamówienia uzupełniające na usługi lub roboty budowlane (art. 67 ust. 1  pkt 6 Pzp).

        
         Podstawą udzielenia zamówienia w trybie wolnej ręki może być zamówienie uzupełniające na usługi lub roboty budowlane, czyli powtarzane zamówienie tego samego rodzaju co zamówienie podstawowe (choć nie takiej samej wielkości). Dopuszczalność udzielenia zamówienia uzupełniającego na usługi lub robot budowlane uzależniona jest od łącznego zaistnienia następujących przesłanek:
a)   zamówienie podstawowe zostało udzielone w trybie przetargu nieograniczonego lub ograniczonego,
b)   od momentu udzielenia zamówienia podstawowego nie upłynęło więcej niż 3 lata – w tym miejscu należy poczynić uwagę, iż  za moment udzielenia zamówienia publicznego przyjmuje się moment zawarcia umowy, a nie zakończenie realizacji zadań objętych zamówieniem podstawowym[8],
c)    zamówienie uzupełniające zostaje udzielone wykonawcy zamówienia podstawowego,
d)   zamówienie uzupełniające zostało przewidziane w ogłoszeniu  o zamówieniu dla zamówienia podstawowego, a przedmiot zamówienia uzupełniającego jest zgodny z przedmiotem zamówienia podstawowego – wymóg zamieszczenia w ogłoszeniu dla zamówienia podstawowego wzmianki o możliwości udzielenia zamówienia uzupełniającego ma niezwykle istotne znaczenie praktyczne, nieprzewidzenie możliwości udzielenia takiego zamówienia uniemożliwia udzielenie zamówienia na podstawie art. 67 ust 1 pkt 6 Pzp. Rygorystyczne podejście organów kontrolujących do tego wymogu podkreśla Uchwała KIO z 17 sierpnia 2010 r., w której wyrażono stanowisko, iż nawet brak odpowiedniej rubryki  w formularzu ogłoszenia nie może uzasadniać zaniechania wzmianki o możliwości udzielenia zamówienia uzupełniającego[9],
e)   wartość zamówień uzupełniających na usługi lub roboty budowlane nie może przekraczać  50% wartości zamówienia podstawowego.

            W odniesieniu do ostatniej przesłanki należy zauważyć niedokładność ustawodawcy przy konstruowaniu treści przepisu. Literalne brzmienie art. 67 ust  1 pkt 6 Pzp in fine poprzez zastosowanie liczby pojedynczej („…zamówienie uzupełniające było przewidziane…”, „…jest zgodne z przedmiotem zamówienia…”) mogłoby wywoływać wrażenie, iż dopuszczalne jest tylko jednorazowe udzielenie zamówienia uzupełniającego.  Jednak z konfrontacji treści art. 67 ust 1 pkt 6 Pzp in principio [„…udzielenia (…)zamówień uzupełniających…”] oraz art. 36 ust 2 pkt 3 Pzp  („… zamawiający przewiduje możliwość udzielenia takich zamówień..”) gdzie użyto liczby mnogiej nie wynika zakaz udzielania więcej niż jednego zamówienia podstawowego. Podobnie jak  w przypadku zamówień dodatkowych, można udzielić większej liczby zamówień uzupełniających, przy czym ich łączna wartość nie może przekroczyć 50% wartości zamówienia podstawowego[10].

·        Zamówienia uzupełniające na dostawy(art. 67 ust. 1  pkt 7 Pzp).


            Zamówienie z wolnej ręki może być również udzielone w przypadku zamówień uzupełniających na dostawy. Służy ono rozszerzeniu dostawy, a nie tak jak ma to miejsce w przypadku usług czy robót budowlanych powtórzeniu tego samego rodzaju zamówienia. Przesłanki udzielenia zamówienia wskazanego  w art. 67 ust. 1 pkt 7 Pzp są w znacznej mierze tożsame z przesłankami udzielenia zamówienia uzupełniającego na usługi lub roboty budowlane: możliwość udzielenia zamówienia uzupełniającego w okresie 3 lat od udzielenia zamówienia podstawowego, zamówienie podstawowe zostało udzielone w trybie przetargu nieograniczonego lub przetargu ograniczonego, zamówienie uzupełniające zostaje udzielane wykonawcy zamówienia podstawowego, zamówienie uzupełniające było przewidziane w ogłoszeniu o zamówieniu dla zamówienia podstawowego i przedmiot zamówienia uzupełniającego jest zgodny z przedmiotem zamówienia podstawowego.
            W porównaniu z regulacją dotyczącą zamówień uzupełniających na usługi i roboty budowlane niższa jest maksymalna wartość jaką może mieć zamówienie uzupełniające, w przypadku dostaw może stanowić więcej niż 20% wartości zamówienia podstawowego. Podobnie jak w przypadku usług i robót budowlanych nie wprowadzono ograniczenia liczbowego udzielanych zamówień uzupełniających, jednak ich łączna wartość, niezależnie od ilości, nie może przekroczyć 20% wartości udzielonego zamówienia podstawowego.
            Oprócz wymienionych już przesłanek dopuszczalności udzielenia zamówienia uzupełniającego na dostawy konieczne jest także wykazanie, że zamiana wykonawcy spowoduje konieczność nabywania rzeczy o innych parametrach technicznych co powodowałoby niekompatybilność techniczną lub nieproporcjonalnie duże trudności techniczne w użytkowaniu i dozorze. Jak wskazał ETS w wyroku z dnia 8 kwietnia 2008 r., obowiązek wykazania, że zmiana wykonawcy skutkowałaby niedogodnościami technicznymi ciąży na zamawiającym[11].

·        Udzielenie zamówienia na szczególnie korzystnych warunkach (art. 67 ust. 1  pkt 8 Pzp).


Ósmą podstawą udzielenia zamówienia publicznego w trybie wolnej ręki jest wprowadzona nowelizacją Pzp z 7 kwietnia 2006 r. przesłanka możliwości nabycia określonych dóbr na szczególnie korzystnych warunkach w związku z likwidacją działalności innego podmiotu, postępowaniem egzekucyjnym lub upadłościowym. Pojęcie szczególnie korzystnych warunków jest pojęciem nieostrym. W doktrynie nie ma zgody co tego jak interpretować to pojęcie. Część autorów stoi na stanowisku iż korzystne warunki należy rozumieć jako cenę niższą niż rynkową, tak uważają E. Norek[12] i J. Pieróg[13]. Jak pisze ten drugi, „szczególnie korzystne warunki w takich sytuacjach odnoszą się po prostu do niskiej ceny”[14]. Zdaniem drugiej grupy autorów, do których można zaliczyć J. Jerzykowskiego[15]  i S. Babiarza[16] pojęcie „szczególnie korzystnych warunków” należy rozumieć znacznie szerzej, aniżeli tylko atrakcyjna cena. Jak wskazują powołani autorzy, omawiane pojęcie obejmuje również możliwości odroczenia zapłaty, rozłożenie na raty, darmowy transport ale też możliwość nabycia danego towaru „od ręki”,  w przypadku gdy w związku z cyklem produkcyjnym zwykle czas oczekiwania na dostawę wynosi kilka miesięcy. Zgodnie z definicją słownikową „korzystny” oznacza przynoszący korzyść, zyskowny, intratny[17]. Biorąc pod uwagę definicję słownikową można stwierdzić, iż korzyścią będzie nie tylko nabycie po obniżonej cenie, ale także zaoszczędzenie w inny sposób, np. przez darmowy transport, czy jak w przykładzie z nabyciem towaru „od ręki” – wcześniejsze rozpoczęcie użytkowania określonego urządzenia przynoszącego oszczędności zamawiającemu. Biorąc powyższe pod uwagę, należy przychylić się do poglądu, iż szczególnie korzystne warunki to obok atrakcyjnej ceny także inne oszczędności dla zamawiającego w związku z realizacją określonej dostawy. Ustawodawca słusznie zawęził przesłankę  szczególnie korzystnych warunków jedynie do zamówień na dostawy, trudno sobie przecież wyobrazić, iż wykonawca robót budowlanych czy usług oferowałby ich wykonanie po obniżonych cenach  w związku z likwidacją.
Zgodnie z art. 67 ust 1. Pkt 8 nie każda „atrakcyjna” oferta, jaką znajdzie zamawiający będzie uzasadniać zastosowanie trybu wolnej ręki. Ustawodawca ograniczył tą możliwość do sytuacji, w których szczególnie korzystne warunki będą wynikać z likwidacji działalności innego podmiotu,  postępowania egzekucyjnego albo upadłościowego. Wykluczone zatem jest nabywanie przez zamawiającego  w trybie wolnej ręki określonych towarów podczas promocji czy wyprzedaży, organizowanych w toku normalnego działania innego podmiotu, powołując się na komentowaną podstawę.

·        Zamówienie dokonywane na giełdzie towarowej (art. 67 ust. 1  pkt 9 Pzp).


Następną podstawą udzielenia zamówienia w trybie wolnej ręki może być sytuacja gdy zamówienie na dostawy dokonywane jest na giełdzie towarowej. Przesłanka ta jest przejawem dostosowywania polskiego systemu zamówień publicznych do regulacji wspólnotowych, gdyż Art. 67 ust. 1 pkt 9 Pzp został dodany przez ustawodawcę w wyniku implementacji przepisów dyrektyw unijnych[18].  Zgodnie z definicją ustawową, giełdą towarową jest zespół osób, urządzeń i środków technicznych zapewniający wszystkim uczestnikom obrotu jednakowe warunki zawierania transakcji giełdowych oraz jednakowy dostęp w tym samym czasie do informacji rynkowych, a w szczególności do informacji o kursach i cenach towarów giełdowych oraz o obrotach towarami giełdowymi[19]. Zamówienie może zostać dokonane także na giełdzie towarowej innego państwa członkowskiego Europejskiego Obszaru Gospodarczego, do których obok państw członkowskich Unii Europejskiej zaliczają się także Norwegia, Islandia oraz Lichtenstein[20].

·        Zamówienie dokonywane przez placówkę zagraniczną (art. 67 ust. 1  pkt 10 Pzp) lub na potrzeby własne jednostki wojskowej (art. 67 ust. 1  pkt 11 Pzp).


Ostatnie dwie podstawy przewidziane w ustawie mają charakter podmiotowy, tzn. mogą się na nie powołać jedynie ściśle określeni zamawiający. Cechą charakterystyczną tych przesłanek zastosowania trybu wolnej ręki jest brak jakichkolwiek ograniczeń dotyczących przedmiotu zamówienia czy sytuacji w jakiej jest ono udzielane, tak jak ma to miejsce przy innych podstawach. Innymi słowy, podmioty o których mowa w niniejszym punkcie pracy mogą zawsze (do określonej wartości przedmiotu zamówienia) udzielić zamówienia w trybie wolnej ręki, choćby nie zachodziły okoliczności o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt 1-9 Pzp. Art. 67 ust.1 pkt 10 Pzp dopuszcza możliwość udzielania zamówień w trybie wolnej ręki przez placówki zagraniczne. W myśl art. 4 pkt 2 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o służbie zagranicznej[21] jest nią przedstawicielstwo dyplomatyczne, stałe przedstawicielstwo przy organizacji międzynarodowej, urząd konsularny, instytut polski lub inną placówkę podległą ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych, mająca siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej. Drugą grupą podmiotów, które posiadają bardzo szerokie uprawnienia co do stosowania trybu niekonkurencyjnego są jednostki wojskowe w rozumieniu ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa[22] udzielające zamówienia na potrzeby własne.
W odniesieniu do wskazanych powyżej zamawiających jedynie ograniczenie w stosowaniu trybu wolnej ręki dotyczy wartości przedmiotu zamówienia, jego wartość nie może przekraczać kwot określanych jako tzw. progi unijne ustalane na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.
Piotr Majewski

[1] S. Babiarz [w:] S. Babiarz, Z. Czarnik, P. Janda, P. Pełczyński: Prawo zamówień…, s.369.
[2] Por. J. Jerzykowski [w:] W. Dzierżanowski, J. Jerzykowski, M. Stachowiak: Prawo zamówień…, s. 265.
[3] Ibidem, s. 266.
[4] por. E. Norek: Prawo zamówień…, s. 355;  J. Jerzykowski [w:] W. Dzierżanowski, J. Jerzykowski, M. Stachowiak: Prawo zamówień…, s. 265.
[5] Por. art. 11 ust 3 lit a Dyrektywy Rady 92/50/EWG z dnia 18 czerwca 1992 r. (Dz. Urz. WE L 209 z 9 lipca 1992 r.), art. 6 ust 3 lit a Dyrektywy Rady 93/36/EWG z dnia 14 czerwca 1993 r. (Dz. Urz. WE L 199 z 9 sierpnia  1993 r.), art. 7 ust 3 lit a Dyrektywy Rady 93/37/EWG z dnia 14 czerwca 1993 r. (Dz. Urz. WE L 199 z 9 sierpnia  1993 r.).
[6] Por. J. Pieróg: Prawo zamówień…,s. 277; J. Jerzykowski [w:] W. Dzierżanowski, J. Jerzykowski, M. Stachowiak: Prawo zamówień…, s. 268.
[7] Uchwała Krajowej Izby Odwoławczej przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych z dnia 12 kwietnia 2011 r. KIO/KD 29/11, LEX nr 795167.
[8] Por. Wyrok ETS z dnia 14 września 2004 r. w sprawie C – 385/02 Komisja przeciwko Republice Włoskiej, Zbiory orzecznictwa  TE 2004 r., str. I-08121; Wytyczne dotyczące …, s. 31.
[9] Por. Uchwała Krajowej Izby Odwoławczej przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych z dnia 17 sierpnia 2010 r. KIO/KU 60/10, LEX nr 736801.
[10] J. Pieróg: Prawo zamówień…,s. 277; J. Jerzykowski [w:] W. Dzierżanowski, J. Jerzykowski, M. Stachowiak: Prawo zamówień…, s. 279.
[11] Wyrok ETS z dnia 8 kwietnia 2008 r. w sprawie C – 337/05 Komisja przeciwko Republice Włoskiej, Zbiory orzecznictwa  TE 2008 r., str. I-02173; Wytyczne dotyczące …, s. 33.
[12] . E. Norek: Prawo zamówień…, s. 355.
[13] J. Pieróg: Prawo zamówień…,s. 180.
[14] Ibidem.
[15] J. Jerzykowski [w:] W. Dzierżanowski, J. Jerzykowski, M. Stachowiak: Prawo zamówień…, s. 273.
[16] S. Babiarz [w:] S. Babiarz, Z. Czarnik, P. Janda, P. Pełczyński: Prawo zamówień…, s.369.
[17] M. Szymczak (red): Słownik języka polskiego, Warszawa 1979, Tom I, s.  1020, por. Słownik języka polskiego – www.sjp.pwn.pl/szukaj/korzystny - dostęp 5 maja 2013 r.
[18] Por. art. 40 ust. 3 pkt h) - DYREKTYWA 2004/17/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 31 marca 2004 r. koordynująca procedury udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych (Dz.U.UE L z dnia 30 kwietnia 2004 r.) oraz art. 31 ust. 2 pkt c) DYREKTYWA 2004/18/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi (Dz.U.UE L z dnia 30 kwietnia 2004 r.).

[19] Art. 2 pkt 1 – Ustawa z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz.U. nr 48 poz. 284 z dnia 29 marca 2010 r.
[20] Por. Art. 2 pkt b) – porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym z dnia 3 stycznia 1994 r. Dz. Urz. WE 1994 L 1/3.
[21] Dz. U. nr 128 poz. 1403 z dnia 10 grudnia 2001 r. ze zm.
[22] Dz. U. nr 162 poz. 1117 z dnia 30 grudnia 1998 r. ze zm.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz