Rozporządzenie (WE) NR
261/2004 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 11 Jedną z głównych przyczyn odwołania albo znacznego
opóźnienia lotów są strajki pracowników lotnisk lub załóg samolotowych. Czy w takim przypadku pasażerom należy się
odszkodowanie?
lutego 2004 r. dotyczące
odszkodowań i innych uprawnień pasażerów w razie odwołania bądź opóźnienia
lotów bez wątpienia ułatwiło pasażerom dochodzenie swoich praw. Jednocześnie wskazane
rozporządzenie stało się utrapieniem linii lotniczych, które szukają różnych
sposobów, aby unikać wypłat przysługujących pasażerom odszkodowań.
Jako adwokat prowadzący
kancelarię adwokacką w Łodzi do niedawna często spotykałem się z sytuacjami, że linie lotnicze
w przypadku opóźnienia/odwołania lotu z powodu strajku personelu odmawiały wypłat
odszkodowań twierdząc, że w takich wypadkach są zwolnione z odpowiedzialności. Powoływały
się na motyw 14 preambuły Rozporządzenia 261/2004, zgodnie z którym wyłączona
jest odpowiedzialność przewoźnika za opóźnienia/odwołania lotów spowodowane
zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo
podjęcia wszelkich racjonalnych środków. Okoliczności te mogą, w
szczególności, zaistnieć w przypadku destabilizacji politycznej, warunków
meteorologicznych uniemożliwiających dany lot, zagrożenia bezpieczeństwa,
nieoczekiwanych wad mogących wpłynąć na bezpieczeństwo lotu oraz
strajków mających wpływ na działalność przewoźnika. Dopiero w momencie kiedy w spór zaangażował
się adwokat, linie zmieniały stanowisko.
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
położył jednak kres bezpodstawnym odmowom wypłat odszkodowań w przypadku opóźnienia/odwołania
lotu z powodu strajku.
W dniu 30 września 2016 r. zarząd niemieckiego
przewoźnika lotniczego TUIfly niespodziewanie poinformował swoich pracowników o
planach restrukturyzacji przedsiębiorstwa. Zapowiedź ta doprowadziła do
sytuacji, w której w okresie około tygodnia członkowie załogi zadeklarowali, w
odpowiedzi na wezwanie wystosowane przez samych pracowników, niezdolność do pracy
z powodu choroby. W okresie od 1 do 10 października 2016 r. procentowy udział
nieobecności pracowników z powodu choroby, wynoszący zazwyczaj około 10%,
wzrósł do 89% w odniesieniu do załóg kokpitu i 62% w odniesieniu do stewardes i
stewardów. W dniu 7 października 2016 r. wieczorem zarząd spółki TUIfly
poinformował pracowników, że zostało osiągnięte porozumienie z
przedstawicielami załogi. Z powodu „dzikiego strajku” liczne loty spółki TUIfly
zostały bądź odwołane, bądź odnotowały opóźnienia wynoszące w chwili lądowania
co najmniej trzy godziny. Oceniwszy, że zaistniały „nadzwyczajne okoliczności”
w rozumieniu rozporządzenia Unii w sprawie praw pasażerów lotniczych1 , spółka
TUIfly odmówiła pasażerom dotkniętym wspomnianą sytuacją wypłaty odszkodowań przewidzianych
w tym rozporządzeniu (mianowicie 250, 400 lub 600 EUR w zależności od
odległości). Amtsgericht Hannover i Amtsgericht Düsseldorf (sądy rejonowe w
Hanowerze i Düsseldorfie, Niemcy), do których wpłynęły powództwa o wypłatę
odszkodowań z tego tytułu, zwróciły się do Trybunału Sprawiedliwości z
zapytaniem, czy spontaniczna nieobecność znacznej części załogi w formie
„dzikiego strajku”, taka jak rozpatrywana w tych sprawach, mieści się w
zakresie pojęcia „nadzwyczajnych okoliczności” z takim skutkiem, iż zwalnia
przewoźnika lotniczego z ciążącego na nim obowiązku odszkodowania.
Zdaniem Trybunału, konflikty
przewoźnika z załogą są wpisane w ryzyko prowadzonej działalności. Jak wskazał Trybunał, sytuację,
jaka zaistniała w spółce TUIfly z końcem września/początkiem października 2016
r., ryzyko wynikające ze skutków społecznych towarzyszących tego rodzaju środkom
należy uznać za wpisujące się w ramy normalnego wykonywania działalności danego
przewoźnika lotniczego.
Podsumowując, obecnie linie
lotnicze nie mają podstaw do odmowy wypłaty odszkodowań za opóźnienia/odwołania lotów związane ze
strajkami załogi. Jeżeli mimo to Pasażerowi odmówiono wypłaty odszkodowania,
warto skorzystać z pomocy adwokata lub samodzielnie skierować sprawę do sądu.
Piotr Majewski, adwokat Łódź
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz