sobota, 24 sierpnia 2013

Tryb zapytania o cenę - przesłanki zastosowania



               W myśl art. 70 Pzp tryb zapytania o cenę może być stosowany w przypadku, gdy przedmiotem zamówienia są rzeczy lub usługi. Kluczowe znaczenie ma jednak dalszy fragment tego przepisu, zgodnie z którym przedmiot zamówienia musi być powszechnie dostępny i o ustalonych standardach jakościowych. Oznacza to, iż w komentowanym trybie można zamówić dostawy lub usługi, które są w pełni porównywalne, a jedynym czynnikiem rozróżniającym jest cena. Interpretacja nieostrych pojęć jakimi są „powszechność dostaw lub usług” oraz „ustalone standardy jakościowe” może nastręczać trudności.

            Zgodnie z definicją słownikową, pojęcie „powszechność” jest rzeczownikiem utworzonym od słowa powszechny, które oznacza „dotyczący wszystkich, wszystkiego, publiczny, ogólny”[2]. Zatem o kwalifikacji danego dobra jako powszechnego decydować będzie jego duża dostępność na rynku wynikająca przede wszystkim z funkcjonowania wielu podmiotów oferujących dane dobro[3]. Na marginesie warto przytoczyć ciekawą wykładnie terminu „powszechność” jaką w kontekście art. Pzp przedstawił R. Szostak[4]. Zdaniem powołanego autora, „dostawy i usługi powszechnie dostępne to dobra popularne zaspokajające potrzeby wszystkich kategorii odbiorców publicznych i prywatnych na terenie całego kraju. Rynek jest nimi nasycony, wszędzie i ciągle są oferowane jako dobra łatwo dostępne, które można nabyć na rynku lokalnym lub regionalnym”. Przykładami dóbr powszechnych są rzeczy lub usługi związane z codziennym funkcjonowaniem, np. produkty żywnościowe, opał, paliwo, materiały biurowe, prasa, środki czystości czy przybory higieniczne . Przymiotu powszechności nie będą posiadały m.in. przedmioty specjalnego przeznaczenia (np. sprzęt wojskowy, medyczny, naukowy,) czy usługi wymagające specjalnych kwalifikacji.
            Druga z przesłanek uzasadniających zastosowanie trybu zapytania o cenę, ustalone standardy jakościowe, ściśle związana jest z przyjętą zasadą, iż w tym trybie jedynym kryterium rozróżniającym jest cena. Termin „ustalone standardy” wskazuje na powtarzalność i typowość cech, jak wskazuje się w literaturze są to  dostawy lub usług oparte na pewnym wzorcu[5]. Jak wskazano w Wytycznych UZP przez ustalone standardy jakości należy rozumieć zarówno standardy wynikające z norm przewidzianych przepisami prawa, ale również wymagań jakie istnieją w odniesieniu do danych rzeczy czy usług w powszechnym obrocie[6]. Przykładami dostaw lub usług o ustalonych standardach jakości mogą być te, które zostały wymienione w poprzednim akapicie w odniesieniu do przesłanki powszechności. Niewątpliwie do przedmiotów zamówień które nie posiadają ustalonych standardów jakości będą zaliczać się usługi wymagające wiedzy eksperckiej, jak na przykład pełnienie funkcji inżyniera kontraktu, usługi prawnicze czy oprogramowanie komputerowe[7]. Jak podkreśliła KIO w uchwale z dnia 5 października 2011 r., „ustalone standardy jakościowe to znormalizowane cechy dostaw lub usług, spełniające przeciętne wymagania stawiane dla danego asortymentu (grupy towarowej), dzięki którym nie jest wymagane indywidualne podejście do ich wykonania”[8]. Usługami o ustalonych standardach jakościowych nie będą także usługi polegające na opracowaniu studium wykonalności, zarządzania i rozliczania projektów unijnych czy też usługi polegające na opracowaniu programów funkcjonalno – użytkowych[9]. Zdaniem KIO wyrażonym w uchwale z dnia 28 września 2011 r. o ustalonych standardach jakości nie można też mówić w odniesieniu do wszelkiego rodzaju usług szkoleniowych, gdyż nie można mówić w kontekście szkoleń o ustalonym wzorcu, zważywszy na fakt iż jakość szkolenia zależna jest od czynnika ludzkiego – wiedzy i umiejętności jej przekazania przez konkretnego trenera[10].

Piotr Majewski

[2] M. Szymczak (red): Słownik języka…, s. 1234.
[3] Por. E. Norek: Prawo zamówień…, s. 187; M. Stachowiak [w:] W. Dzierżanowski, J. Jerzykowski, M. Stachowiak: Prawo zamówień…, s. 187.
[4] R. Szostak: Udzielenie zamówienia publicznego w trybie tzw. zapytania o cenę, St.Prawn., 2007, LEX 60834.
[5] Por. J. Andała – Sępkowska: Zapytanie o cenę - omówienie trybu ze szczególnym uwzględnieniem interpretacji powszechnej dostępności i ustalonych standardów, LEX 129749.
[6] Wytyczne dotyczące interpretacji przesłanek pozwalających na przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego, negocjacji bez ogłoszenia lub zamówienia z wolnej ręki.  Urząd Zamówień Publicznych 2010, s. 38.
[7] Por. Pismo Urzędu Zamówień Publicznych: Niedopuszczalność nabywania oprogramowania w trybie zapytania o cenę, LEX  123036.
[8] KIO/KD 75/11, LEX 969603.
[9] Ibidem.
[10] KIO/KD 74/11, LEX 969602.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...