Rozwój nowoczesnych technologii, w tym
Internetu wywiera ogromny wpływ na wszystkie aspekty życia. W systemie zamówień
publicznych, Internet jest nie tylko jednym ze sposobów komunikowania się
zamawiających z wykonawcami czy platformą do umieszczania ogłoszeń związanych z
postępowaniem, ale także miejscem gdzie może być prowadzone postępowanie o
udzielenie zamówienia publicznego.
Przewidziany w art. 74 Pzp tryb
licytacji elektronicznej jest zupełnie odrębnym trybem udzielania zamówienia
publicznego. Zgodnie z definicją ustawową licytacja elektroniczna to tryb
udzielenia zamówienia, w którym za pomocą formularza umieszczonego na stronie
internetowej, umożliwiającego wprowadzenie niezbędnych danych w trybie
bezpośredniego połączenia z tą stroną, wykonawcy składają kolejne korzystniejsze
oferty (postąpienia), podlegające automatycznej klasyfikacji. Omawiany tryb ma
bardzo szerokie zastosowanie, może być stosowany w przypadku zamówień na
dostawy, usługi czy roboty budowlane gdy jedynym kryterium wyboru oferty jest
cena, a jedyną przesłanką dopuszczalności
jaka musi być spełniona to wartość przedmiotu zamówienia, która musi być
mniejsza od „progów unijnych”.
Jak wskazuje się w doktrynie, szczególną
cechą trybu licytacji elektronicznej jest możliwość wielokrotnego składania
oferty cenowej przez tego samego wykonawcę (postąpienia)[1].
Określenie użyte w definicji „korzystniejsze oferty” należy rozumieć jako
składania ofert zawierających niższe ceny.
Licytacja elektroniczna prowadzona jest
na stronie internetowej. Może to być strona internetowa zamawiającego, ale jak
wynika z brzmienia art. 75 ust. 1 Pzp, może to być także strona innego podmiotu, który specjalizuje się w przeprowadzaniu
licytacji za pomocą stron internetowych[2].
Zamawiający w celu
przeprowadzenia licytacji może także skorzystać z portalu www.licytacje.uzp.gov.pl[3],
prowadzonego przez Urząd Zamówień Publicznych. Licytacja przebiega w czasie
rzeczywistym, co oznacza, że wszyscy uczestnicy licytacji w trakcie jej trwania
widzą jej aktualny przebieg, co pozwala im na dynamiczne podejmowanie decyzji
odnośnie kolejnych postąpień.
Przeprowadzenie postępowania w trybie licytacji elektronicznej.
Wszczęcie
postępowania w trybie licytacji elektronicznej następuje, w myśl art. 75 ust.1
Pzp, poprzez zamieszczenie ogłoszenia, które zamawiający publikuje w Biuletynie
Zamówień Publicznych, na swojej stronie internetowej oraz na stronie, na której
będzie prowadzona licytacja. Treść ogłoszenia zawiera kilka elementów
charakterystycznych dla tego trybu, wynikających z elektronicznego sposobu
prowadzenia postępowania. Zalicza się do nich informacje dotyczące m.in.
wymagań dotyczących rejestracji i identyfikacji wykonawców, w tym wymagania
techniczne urządzeń informatycznych, sposób postępowania w toku licytacji
elektronicznej, w szczególności określenie minimalnych wysokości postąpień,
informacje o liczbie etapów licytacji elektronicznej i czasie ich trwania czy
adres strony internetowej, na której będzie prowadzona licytacja elektroniczna.
W odpowiedzi
na ogłoszenie, wykonawcy składają wnioski o dopuszczenie do udziału w
postępowaniu. Zamawiający dopuszcza do
udziału w postępowaniu wszystkich wykonawców, którzy spełnili warunki udziału w
postępowaniu. Otwarcie licytacji następuje w terminie określonym w ogłoszeniu o
zamówieniu, termin ten nie może być jednak krótszy niż 5 dni licząc od dnia
przekazania wykonawcom zaproszenia do składania ofert. W toku licytacji
wykonawcy składają na podstawie art. 78 Pzp oferty w postaci elektronicznej. Przepis ten wywołuje problemy
interpretacyjne, gdyż w myśl art. 82 ust.2 Pzp ofertę składa się pod rygorem
nieważności, w formie pisemnej albo za zgodą zamawiającego, w postaci
elektronicznej, opatrzoną bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym
przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Zdaniem E. Norka oraz W. Dzierżanowskiego, również w
trybie licytacji elektronicznej oferta musi być opatrzona bezpiecznym podpisem
elektronicznym[4].
Przeciwny pogląd prezentują S. Babiarz i J. Pieróg, wg których w omawianym
trybie nie ma konieczności składania ofert za pomocą bezpiecznego podpisu
elektronicznego[5].
Zdaniem autora, należy przychylić się do drugiego z poglądów, gdyż przepisy
regulujące procedurę licytacji elektronicznej są lex specialis w stosunku do regulacji dotyczącej wyboru
najkorzystniejszej oferty. Innym odstępstwem od ogólnych zasad, w trybie licytacji
elektronicznej jest możliwość składania wielu ofert przez jednego wykonawcę.
Podobnie jak w przypadku aukcji regulowanej przepisami kodeksu cywilnego, oferta
złożona w toku licytacji przestaje wiązać, gdy inny wykonawca złożył ofertę korzystniejszą.
Licytacja może być jedno lub wieloetapowa. W omawianym trybie wybór
najkorzystniejszej oferty dokonywany jest automatycznie, a zamówienie udzielana
jest wykonawcy który wygrał licytację, czyli zaoferował najniższą cenę.
[1]
J. Pieróg: Prawo zamówień…,s. 267; E. Norek: Prawo zamówień…, s. 189.
[2]
W. Dzierżanowski [w:] W. Dzierżanowski, J. Jerzykowski, M. Stachowiak: Prawo
zamówień…, s. 238.
[3]
Dostęp 20 września 2013r.
[4]
E. Norek: Prawo zamówień…, s. 194, W.
Dzierżanowski [w:] W. Dzierżanowski, J. Jerzykowski, M. Stachowiak: Prawo
zamówień…, s. 297 – 298.
[5]
S.Babiarz [w:] S. Babiarz, Z. Czarnik, P. Janda, P. Pełczyński: Prawo
zamówień…, s.389; J. Pieróg: Prawo zamówień…,s. 267; E. Norek: Prawo zamówień…,
s. 301.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz