poniedziałek, 19 sierpnia 2013

Przesłanki stosowania trybu z wolnej ręki - cz. I



 Niniejszy artykuł dotyczy ustawowych przesłanek zastosowania trybu z wolnej ręki wymienionych w art. 67 ust. 1 pkt 1 - 3 Pzp. Kolejne przesłanki zastosowania trybu z wolnej ręki zostaną skomentowane w następnym wpisie.

Jak już była mowa w poprzednich artykułach, tryb zamówienia z wolnej ręki ze względu na swój niekonkurencyjny charakter może być stosowany jedynie w wyjątkowych sytuacjach. Ustawodawca, w art. 67 Pzp w szczegółowy sposób skonstruował katalog zamknięty przesłanek dopuszczalności udzielenia zamówienia publicznego w trybie zamówienia z wolnej ręki. Tym samym, mając na uwadze ustawową zasadę prymatu trybów przetargowych, przy interpretowaniu poszczególnych przesłanek należy postępować zgodnie z zasadą exceptiones  non sunt extendendae”. Pogląd ten został potwierdzony przez Sąd Najwyższy, który na  gruncie ustawy o zamówieniach publicznych stwierdził, iż przepis dopuszczający możliwość udzielenia zamówienia w trybie wolnej ręki po zaistnieniu określonych okoliczności „powinien być interpretowany w sposób ścisły, jako wyjątek od zasady udzielania zamówień publicznych w trybie przetargu”[1]. Pomimo, iż ustawa o zamówieniach publicznych już nie obowiązuje, ze względu na podobieństwo obecnej regulacji stanowisko Sądu Najwyższego nie straciło na aktualności. Podobne stanowisko wyraził Europejski Trybunał Sprawiedliwości, który w wyroku z dnia 18 listopada 2004 r. w sprawie o sygn. C – 126 /03 – Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Republice Federalnej Niemiec stwierdził, iż regulacje dotyczące procedur negocjacyjnych „powinny podlegać wykładni zawężającej oraz że to na podmiocie, który pragnie z niego skorzystać, ciąży obowiązek wykazania rzeczywistego wystąpienia wyjątkowych okoliczności uzasadniających odstępstwo (od zasady prymatu procedury przetargowej)”[2]. Aby możliwe było wszczęcie postępowania w tym trybie konieczne jest spełnienie co najmniej jednej z przesłanek. W literaturze wskazuje się, że przesłanki wymienione w art. 67 ust.1 pkt 1- 9Pzp mają charakter przedmiotowy, zaś przesłanki z art. 67 ust.1 pkt 10 – 11 Pzp mają charakter podmiotowy[3].

·        Dostawy, usługi lub roboty budowlane mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę (art. 67 ust. 1 pkt 1 Pzp).


Pierwsza z okoliczności udzielenia zamówienia z wolnej ręki została zamieszczona w art. 67 ust.1 pkt 1Pzp i jest nią sytuacja, gdy dana dostawa, usługa lub robota budowlana może być świadczona tylko przez jednego wykonawcę, natomiast w podpunktach a – c art. 67 ust 1 pkt 1 Pzp zostały wymienione przyczyny z których może wynikać fakt niemożności wykonania zamówienia przez większą ilość wykonawców.  Przede wszystkim analizie należy poddać zwrot „tylko jeden wykonawca”.
Obowiązek wykazania, że w konkretnym stanie faktycznym występuje tylko jeden wykonawca spoczywa na zamawiającym. Dobitnie podkreślił to Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie, który w wyroku z dnia 6 kwietnia 2006 r. stwierdził, iż „podstawą zastosowania trybu z wolnej ręki jest wykazanie, że w danej konkretnej sprawie mamy do czynienia właśnie z jednym wykonawcą” [4]. W podobnym tonie wypowiedział się także ETS w cytowanym wcześniej wyroku[5].
W piśmiennictwie zgodnie przyjmuje się, iż przesłanka wykonania zamówienia tylko przez jednego wykonawcę ma charakter obiektywny. Komentatorzy zgodnie przyjmują, że jest to sytuacja, w której w danym miejscu i w danym czasie na rynku występuje tylko jeden wykonawca, który jest w stanie zrealizować zamówienie[6]. Stanowisko to znajduje oparcie w orzecznictwie Sądu Najwyższego, który  w wyroku z dnia 6 lipca 2001 r. sygn. akt III RN 16/01, OSNP 2001/22/657, OSNP-wkł. 2001/18/2, M.Prawn. 2001/19/958, LEX 48836) stwierdził, że faktyczna możliwość spełnienia zamówienia tylko przez jednego wykonawcę oznacza istnienie monopolu jednego wykonawcy na świadczenie określonych usług czy wykonanie dostaw lub robót budowlanych. Ponadto, zdaniem Sądu Najwyższego, pod pojęciem „tylko jednego wykonawcy” należy rozumieć taką sytuację, w której na rynku co prawda działa kilku wykonawców oferujących żądane świadczenie, ale tylko od jednego z nich można je uzyskać[7].  Należy także podkreślić, że zamawiający musi dokonać oceny istnienia tylko jednego wykonawcy w sposób obiektywny. Jak trafnie podniósł Sąd Najwyższy  w cytowanym wcześniej wyroku III RN 16/01, okoliczność, że zamówienie może wykonać tylko jeden wykonawca musi mieć charakter obiektywny, a nie może opierać się  „wyłącznie na subiektywnym przekonaniu zamawiającego, który ma zaufanie do jednego tylko, znanego mu już wcześniej, wykonawcy”[8]. Warto jednocześnie zwrócić uwagę na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie, który wyklucza możliwość dokonania oceny istnienia jednego wykonawcy mogącego wykonać zamówienia przy użyciu kryteriów subiektywnych.  Jak stwierdził NSA „przekonanie wnioskującego o zatwierdzenie trybu zamówienia z wolnej ręki co do tego, że proponowany przez niego wykonawca jest jedynym, który ze względu na szczególne zaufanie, doświadczenie i możliwości organizacyjne jest w stanie wykonać zamówienie, nie stanowi dostatecznej podstawy do przyjęcia, iż jest to jedyny wykonawca w rozumieniu art. 71 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych”[9]. Wyrok ten, mimo iż wydany jeszcze na gruncie ustawy o zamówieniach publicznych wciąż pozostaje aktualny[10]. Tożsame stanowisko prezentuje KIO, która w uchwale z dnia 25 czerwca 2009 r. stwierdziła, iż „(do wykazania istnienia tylko jednego wykonawcy mogącego zrealizować zamówienie – komentarz autora) nie jest wystarczające, że dany wykonawca jest w stanie zrealizować zamówienie najlepiej bądź w najszerszym zakresie. Musi on być jedynym wykonawcą, który ze względu np. na specyficzne cechy techniczne zamówienia jest zdolny do realizacji zamówienia[11]”.
Okoliczność istnienia tylko jednego wykonawcy, który może zrealizować dane zamówienie może wynikać z trojakiego rodzaju sytuacji: przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze, przyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych, wynikających z odrębnych przepisów oraz w przypadku udzielenia zamówienia w zakresie działalności twórczej lub artystycznej.
W doktrynie zgodnie przyjmuje się, że przyczyny techniczne, które uzasadniają zastosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki muszą mieć charakter zasadniczy, to znaczy, że wykonanie danego zamówienia przez innego wykonawcę faktycznie jest niemożliwie, a nie tylko utrudnione[12]. Istotną kwestią jest  zakreślenie granic rynku, który należy zbadać ustalając czy zamówienie może zostać wykonane przez więcej niż jednego wykonawcę. W wytycznych wydanych przez Urząd Zamówień Publicznych wskazuje się, że należy wziąć pod uwagę nie tylko wykonawców działających na terytorium Polski, lecz w związku z zasadą swobody przepływu towarów i usług także wykonawców pochodzących z innych państw członkowskich Unii Europejskiej[13]. Konieczność udzielenia zamówienia w omawianym trybie najczęściej będzie wynikała z istnienia tzw. „monopolistów naturalnych”, np. dostawa gazu z gazociągu czy dostawa wody z sieci wodociągowej. Może także wynikać z unikatowej technologii, którą dysponuje wyłącznie jeden wykonawca. Ta ostatnia przyczyna będzie miała miejsce często w przypadku udzielania zamówień na rozwiązania informatyczne, zwłaszcza gdy zamawiane rozwiązanie musi być kompatybilne z już posiadanymi rozwiązaniami informatycznymi. Przykładem okoliczności uzasadniającej wybór przez zamawiającego trybu z wolnej ręki jest potrzeba zamówienia bazy danych aktów prawnych. Problematyka związana z udzielaniem zamówień na taką usługę wielokrotnie była przedmiotem rozstrzygnięć KIO, która ostatecznie w uchwale z dnia 26 września 2008 r. stwierdziła, że „konieczność posiadania przez Zamawiającego bazy danych zawierającej bazę aktów prawnych własnych włączonych do systemu zawierającego akty prawa powszechnego oraz fakt, że produkt ten jest oferowany tylko przez jednego producenta uzasadniają wybór przez Zamawiającego trybu zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a Prawa zamówień publicznych”[14].
Drugą grupę okoliczności przez które tylko jeden z wykonawców może zrealizować dane zamówienie stanowią przyczyny związane z ochroną praw wyłącznych. Dotyczyć to będzie sytuacji, gdy przedmiotem zamówienia ma być przedmiot własności przemysłowej (w rozumieniu ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej[15]) lub utwór w rozumieniu prawa autorskiego[16]. Żeby dopuszczalne było udzielenie zamówienia z wolnej ręki w oparciu  o przesłankę z art. 67 ust 1 pkt 1 lit b nie jest wystarczające, aby zamawiający wykazał, że przedmiot zamówienia objęty jest ochroną praw wyłącznych. Jak wskazuje się w literaturze, niezbędne jest także wykazanie, iż na rynku nie ma żadnego innego produktu o parametrach zbliżonych, który mógłby stanowić substytut[17]. Z drugiej strony, fakt, że dany podmiot obowiązany jest do stosowania Pzp nie może uniemożliwiać mu nabywania określonych towarów czy usług. Jednym z fundamentalnych założeń ustanowienia systemu zamówień publicznych było wprowadzenie racjonalnego gospodarowania środkami publicznymi, co niekiedy będzie oznaczało nabycie towaru bądź usługi o określonej i sprawdzonej jakości. Oczywiście cały czas należy pamiętać, iż zamówienie z wolnej ręki jest wyjątkiem dlatego sytuacje w których dopuszczalne jest zastosowanie tego trybu w związku z posiadaniem przez jednego wykonawcę praw wyłącznych nie wolno interpretować w sposób rozszerzający. W pełni należy zgodzić się ze stanowiskiem Naczelnego Sądu Administracyjnego, który w wyroku z dnia  6 kwietnia 2006 r. stwierdził, iż ” Artykuł 67 ust. 1 pkt 1 lit. b i c ustawy - Prawo zamówień publicznych nie może w istocie pozbawiać podmiotów sektora finansów publicznych uzasadnionego dostępu do określonych dóbr związanych z działalnością twórczą, artystyczną lub do dóbr związanych z ochroną praw wyłącznych, ale nie może również być interpretowany w taki sposób, by możliwe było nabycie w trybie zamówienia z wolnej ręki każdego dzieła, z którym są związane czyjeś prawa autorskie”[18].
Po trzecie, okolicznością uzasadniającą przeprowadzenie postępowania w trybie zamówienia z wolnej ręki jest sytuacja, gdy dostawy, usługi lub roboty budowlane mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę i dotyczą działalności twórczej lub artystycznej. Jak podkreślono w wytycznych Urzędu Zamówień Publicznych, przesłanka ta, odnosi się do zamówień, „które cechuje wysoki stopień zindywidualizowania i niepowtarzalności”[19]. Pozycja twórcy, walory jego twórczości czy sympatia publiczności, a nie fakt, że jest jedynym wykonawcom będącym w stanie zrealizować zamówienie,  będą czynnikami kluczowymi przy udzieleniu zamówienia konkretnemu wykonawcy. Działalność twórczą i artystyczną należy rozpatrywać  przez pryzmat ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych[20]. Zgodnie z tą ustawą, utworem, jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie do wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia. Ustawa zawiera także katalog otwarty utworów, do których zaliczone zostały między innymi utwory plastyczne, fotograficzne, literackie,  muzyczne, sceniczne i inne[21]. Nie sposób zgodzić się z Ł. Laszczyńskim, który w kontekście działalności twórczej lub artystycznej o której mowa w art. 67 ust.1 pkt 1 ppkt c Pzp nie wymienia praw pokrewnych prawom autorskim[22]. Prawa pokrewne nie mają swojej definicji, w literaturze przedmiotu określane są jako zbiorcza grupa praw zbliżonych do praw autorskich ale o innym zakresie[23]. Do praw pokrewnych ustawodawca zaliczył: prawa do artystycznych wykonań, prawa do fonogramów i wideogramów, prawa do nadań programów, prawa do pierwszych wydań oraz wydań naukowych i krytycznych. W odniesieniu do zamówień publicznych największe znaczenie będą odgrywać prawa do artystycznych wykonań. Przykładem takiej sytuacji może być organizacja lokalnej imprezy, na którą ma być zaproszony artysta – piosenkarz, który ma zaśpiewać określone piosenki.

·        Przeprowadzono konkurs, w którym nagrodą było zaproszenie  do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki autora wybranej pracy konkursowej (art. 67 ust. 1  pkt 2 Pzp).


W myśl art. 110 Pzp zamawiający może ogłosić konkurs, będący przyrzeczeniem publicznym, w którym przez publiczne ogłoszenie zamawiający przyrzeka nagrodę  za wykonanie i przeniesienie prawa do wybranej przez sąd konkursowy pracy konkursowej.  Jedną z nagród, zgodnie z art. 111 ust 1 pkt 3 Pzp może być zaproszenie do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki autora wybranej pracy konkursowej, co stanowi drugą z podstaw udzielenia zamówienia w komentowanym trybie. W regulaminie takiego konkursu między innymi powinien znaleźć się termin zaproszenia do negocjacji autora pracy, która została wybrana jako najlepsza. Ów termin, na mocy art. 125 nie może być krótszy aniżeli 15 dni licząc od daty ustalenia wyników konkursu.
Ocena wszystkich prac konkursowych oraz rozstrzygnięcie w oparciu o przyjęte kryteria dokonywana jest przez sąd konkursowy. Jest to zespół pomocniczy organizatora konkursu – zamawiającego, którego zadania sprowadzają się do weryfikacji spełnienia przez uczestników konkursu jego wymagań, oceny prac konkursowych oraz wyboru najlepszych prac konkursowych. Skład sądu konkursowego, liczący co najmniej 3 osoby, powoływany oraz odwoływany jest przez kierownika zamawiającego. Jak zauważa S. Babiarz, najlepszą pracę (a w konsekwencji jej autora zaproszonego do negocjacji) wybiera nie zamawiający, a sąd konkursowy [24], należy mieć jednak na uwadze, że sąd konkursowy jest w znacznej mierze zależny od kierownika zamawiającego.
Wygranie konkursu przez określonego uczestnika nie jest jednoznaczne z udzieleniem zamówienia. Oznacza jedynie obowiązek zaproszenia takiej osoby do negocjacji, od wyniku których zależy ewentualne udzielenie zamówienia w trybie wolnej ręki.

·        Wyjątkowa sytuacja niewynikająca z przyczyn leżących po  stronie zamawiającego, gdy wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia (art. 67 ust. 1  pkt 3 Pzp).


         Trzecią z podstaw uzasadniających udzielenie zamówienia w trybie wolnej ręki jest zaistnienie wyjątkowej sytuacji niewynikającej z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której nie mógł on przewidzieć gdy wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia, a jednocześnie nie można zachować terminów określonych dla innych trybów udzielania zamówienia. Przesłanka ta, wymaga więc kumulatywnego wystąpienia pięciu elementów[25]:
  • a)    wyjątkowość sytuacji,
  • b)    sytuacja ta nie wynika z przyczyn leżących po stronie zamawiającego,
  • c)    zamawiający nie mógł przewidzieć tej sytuacji,
  • d)    wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia,
  • e)    nie jest możliwe zachowanie terminów określonych dla innych trybów udzielenia zamówienia.
Przesłanka ta, będzie miała zatem zastosowanie w przypadku awarii, katastrof, klęsk żywiołowych itp. Sytuacją wyjątkową w rozumieniu tego przepisu będzie sytuacja nagła, niespotykana.  Taką okolicznością przykładowo może być, jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 26 lutego 2008 r. konieczność podjęcia stosownych kroków zmierzających do minimalizacji zagrożeń – w tym niedopuszczenie do wystąpienia ewentualnej katastrofy[26].Okolicznościami, których zamawiający nie mógł przewidzieć, a jednocześnie nie wynikają one z przyczyn leżących po jego stronie będą przede wszystkim zdarzenia losowe. Zgodnie z przyjętą zarówno w doktrynie jak i orzecznictwie interpretacją, zdarzenie nieprzewidywalne to takie, którego zaistnienie w normalnym toku rzeczy byłoby mało prawdopodobne. Jednocześnie w piśmiennictwie podnosi się, iż przewidywalność określonych zdarzeń należy oceniać w kategoriach obiektywnych, podobnie jak należytą staranność, której winien dochować dłużnik[27]. Innym przykładem sytuacji uzasadniającej udzielenie zamówienia w trybie wolnej ręki na podstawie omawianej przesłanki będzie także konieczność natychmiastowego udzielenia zamówienia zaistniała w wyniku przedłużającego się (ale bez winy zamawiającego) postępowania o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego w innym trybie[28]. Do sytuacji uzasadniających udzielenie zamówienia w trybie wolnej ręki nie zalicza się możliwość utraty środków, które zamawiający otrzymał jako dofinansowanie na realizację określonego zadania. Jak podkreślił Wojewódzki Sąd Administracyjny  w Warszawie w wyroku z dnia 24 marca 2009 r., „nawet możliwość nie wykorzystania środków finansowych przeznaczonych na zrealizowanie zadania nie może stanowić przesłanki zastosowania trybu z wolnej ręki w oparciu  o przepisy art. 67 ust. 1 pkt 3 p.z.p.”[29].
Konieczność natychmiastowego wykonania zamówienia przy jednoczesnym braku możliwość zachowania terminów do udzielenia zamówienia w innym trybie jest związana z zaistnieniem pomiędzy wymienionymi wyżej elementami związku czasowego. W praktyce, będzie to sytuacja, w której zamawiający nie dysponuje odpowiednią ilością czasu choćby na przeprowadzenie postępowania w trybie negocjacji bez ogłoszenia. W celu uniknięcia grożącego niebezpieczeństwa albo w celu zminimalizowania strat jakie mogą nastąpić zamówienie musi być zrealizowane natychmiastowo.
Piotr Majewski

[1] Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 6 lipca 2001 r. sygn. akt III RN 16/01, OSNP 2001/22/657, OSNP-wkł. 2001/18/2, M.Prawn. 2001/19/958, LEX 48836.
[2] Wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 18 listopada 2004 r. sygn. akt. C – 126 /03, LEX 225103.
[3] S. Babiarz [w:] S. Babiarz, Z. Czarnik, P. Janda, P. Pełczyński: Prawo zamówień…, s.363.
[4] Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 kwietnia 2006 r., sygn. akt II GSK 7/06, LEX 202405., por. także Wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 3 sierpnia 2012 r. sygn. akt V Ca 1281/12, niepublikowany.
[5] Wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 18 listopada 2004 r. sygn. akt. C – 126 /03.
[6] Por. J. Masłowski: Zamówienie z wolnej ręki na polskim rynku zamówień publicznych, LEX 72745;
 J. Pieróg: Prawo zamówień…,s. 280.
[7] Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 6 lipca 2001 r. sygn. akt III RN 16/01.
[8] Ibidem.
[9] Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 września 2000 r., Wokanda 2001/1/39, Wspólnota 2001/8/5, LEX nr 44866.  Por. także Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 13 października 2004 r., LEX nr 159886.
[10] Por. J. Pieróg: Prawo zamówień…,s. 277.
[11] Uchwała Krajowej Izby Odwoławczej przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych z dnia 25 czerwca 2009 r. KIO/KD 16/09, LEX nr 590077.
[12] Por. A. Gawrońska – Baran: Udzielanie zamówień publicznych przez instytucje kultury, Zam.Pub.Dor. 6/2009 s.4; [12] S. Babiarz [w:] S. Babiarz, Z. Czarnik, P. Janda, P. Pełczyński: Prawo zamówień…, s.367.
[13] Wytyczne dotyczące interpretacji przesłanek pozwalających na przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego, negocjacji bez ogłoszenia lub zamówienia z wolnej ręki.  Urząd Zamówień Publicznych 2010, s. 21.
[14]Uchwała Krajowej Izby Odwoławczej przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych z dnia 26 września 2008 r,  KIO/KU 5/08, LEX 487164.
[15] Tekst jednolity Dz. U. nr 119 poz. 1121 z dnia 9 lipca 2003 r ze zm.
[16] Tekst jednolity Dz. U. nr 90 poz. 631  z dnia 31 maja 2006 r ze zm.
[17] Por. J. Olszewska – Stompel: Udzielenie zamówienia z wolnej ręki w związku z istnieniem praw wyłącznych na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy - Prawo zamówień publicznych, LEX 111937., J. Jerzykowski [w:] W. Dzierżanowski, J. Jerzykowski, M. Stachowiak: Prawo zamówień…, s. 257.
[18] Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 kwietnia 2006 r., sygn. akt II GSK 7/06, LEX 202405.
[19] Wytyczne dotyczące …, s. 22.
[20] Tekst jednolity Dz. U. nr 90 poz. 631  z dnia 31 maja 2006 r ze zm.
[21] Art. 1 ust 1 i 2 ustawy jw.
[22] Ł. Laszczyński: Zamawianie usług twórczych w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie przepisu art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy – Prawo zamówień publicznych - prawidłowa interpretacja przesłanki, LEX 152110.
[23] Por. J.R.Antoniuk [w:]P.Stec(red):Ochrona własności intelektualnej, Bydgoszcz – Opole – Gliwice 2011, s. 67, J. Sieńczyło-Chlabicz, J. Banasiuk, Z. Zawadzka, M. Rutkowka [w:] J. Sieńczyło-Chlabicz: Prawo własności intelektualnej, Warszawa 2011. S. 272-273.
[24] S. Babiarz [w:] S. Babiarz, Z. Czarnik, P. Janda, P. Pełczyński: Prawo zamówień…, s.368.
[25] Ł. Laszczyński: Udzielenie zamówień publicznych w trybie zamówienia z wolnej ręki ze względu na wyjątkową sytuację niewynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, LEX 41321; w literaturze niekiedy  przyczynę udzielenie zamówienia w trybie wolnej ręki określoną w art. 67 ust 1 pkt 3 Pzp rozbija się jedynie na dwie przesłanki: zaistnienie wyjątkowej sytuacji, która nie wynikła z przyczyn leżących po stronie zamawiającego i której nie mógł przewidzieć oraz druga przesłanka: konieczność natychmiastowego wykonania zamówienia w warunkach uniemożliwiających udzielenie zamówienia w innym trybie – por. E. Norek: Prawo zamówień…, s. 180.
[26] Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 26 lutego 200 8r. V SA/Wa 2403/07 niepublikowany.
[27] Por. J. Jerzykowski [w:] W. Dzierżanowski, J. Jerzykowski, M. Stachowiak: Prawo zamówień…, s. 265; Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 czerwca 2011r.. II GSK 688/10, LEX  1067908, Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 28 lutego 2003 r.. II SA 2064/01 niepublikowany.
[28] Ibidem.
[29] Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 26 lutego 200 8r. V SA/Wa 3123/08, LEX nr 507731, Biul.NDFP 2009/3/15.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz