Negocjacje
bez ogłoszenia są zamkniętym, konkurencyjnym, negocjacyjnym trybem udzielenia
zamówienia publicznego.
Podobnie jak w
przypadku zapytania o cenę, konkurencyjność tego trybu jest ograniczona z uwagi
na fakt, iż zamawiający wybiera wykonawców, których zaprosi do negocjacji wedle
własnego uznania. Brak publikacji ogłoszenia o zamówieniu i swobodny dobór
wykonawców przesądza o zamkniętym charakterze tego trybu. Tryb negocjacji bez
ogłoszenia, zgodnie z treścią art. 61 Pzp polega na prowadzeniu negocjacji
warunków umowy przez zamawiającego z wybranymi przez niego wykonawcami, po czym
wykonawcy zostają zaproszeni do składania ofert.
Tryb
negocjacji bez ogłoszenia jest przewidziany w dyrektywach unijnych, gdzie
występuję pod nieco dłuższą nazwą – procedury negocjacyjnej bez publikacji
ogłoszenia o zamówieniu. W
ustawie o zamówieniach publicznych trybem zbliżonym do omawianego był tryb
negocjacji z zachowaniem konkurencji.
Jak wskazuje się w literaturze omawiany
w tym rozdziale tryb pozostaje w szczególnym stosunku z trybem zamówień z
wolnej ręki. Zasadnicza różnica polega na ilości wykonawców z którymi
prowadzone są negocjacje, w przypadku wolnej ręki jest to jeden wykonawca, w
przypadku negocjacji bez ogłoszenia nie mniej niż pięciu, a w określonych
przypadkach nie mniej niż dwóch.
Przeprowadzenie postępowania w trybie
negocjacji bez ogłoszenia.
Negocjacje
bez ogłoszenia są stosunkowo mało sformalizowanym trybem udzielenia zamówienia,
w toku postępowania prowadzonego w tym trybie można wyszczególnić dwa etapy:
1) negocjacje
z wybranymi przez zamawiającego wykonawcami,
2) zaproszenie
do składania ofert i wybór najkorzystniejszej oferty.
Wszczęcie postępowania w trybie
negocjacji bez ogłoszenia następuje poprzez przekazanie wykonawcom wybranym
przez zamawiającego zaproszeń do negocjacji. Zamawiający sam wybiera
wykonawców, jedynie gdy podstawą zastosowania omawianego trybu jest sytuacja
wskazana w art. 62 ust. 1 pkt 1 Pzp (we wcześniej prowadzonym postępowaniu w
trybie przetargowym wszystkie oferty zostały odrzucone ze względu na ich niezgodność
z opisem przedmiotu zamówienia) wówczas do negocjacji musi zaprosić co najmniej
tych wykonawców, którzy złożyli te oferty. Podobnie jak we wcześniej omawianych
procedurach, ustawodawca przewidział minimalną liczbę wykonawców do których
musi zwrócić się zamawiający z zaproszeniem do negocjacji. Powinna być to taka
liczba wykonawców, która zapewni konkurencję, jednak nie mniej niż 5. Ponadto,
jeżeli ze względu na specjalistyczny charakter zamówienia, może być ono
wykonane przez mniejszą ilość wykonawców, wówczas zamawiający może zaprosić
mniejszą ilość wykonawców, jednak nie mniej niż 2. Mając na uwadze wyrażoną w
art. 7 Pzp zasadę równego traktowania wykonawców, zamawiający musi przekazać
zaproszenia do wszystkich wykonawców w tym samym dniu i w tej samej formie.
Należy jeszcze wskazać, że w przypadku gdy postępowanie w trybie negocjacji bez
ogłoszenia zostało wszczęte na podstawie art. 62 ust. 1 pkt 1 Pzp, a wartość
przedmiotu zamówienia przekracza „progi unijne”, na zamawiającym ciąży
obowiązek zawiadomienia Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o wszczęcie
postępowania. Zawiadomienia należy
dokonać w terminie
3 dni od wszczęcia postępowania i podać uzasadnienie faktyczne i prawne zastosowania tego trybu
udzielenia zamówienia.
Prowadzone negocjacje mają charakter
poufny, zamawiający na równych zasadach przekazuje wykonawcom wszelkie
wymagania, wyjaśnienia, informacje oraz dokumenty związane z negocjacjami. Po
zakończonych negocjacjach, zmawiający zaprasza wszystkich wykonawców którzy
brali w nich udział do składania ofert, a następnie na podstawie przyjętych
kryteriów wybiera ofertę najkorzystniejszą.
Ustawa
Pzp przewiduje cztery sytuacje, po zaistnieniu których dopuszczalne jest
udzielenie zamówienia publicznego w trybie negocjacji bez ogłoszenia:
1) w
postępowaniu prowadzonym uprzednio w trybie przetargu nieograniczonego albo
przetargu ograniczonego nie wpłynął żaden wniosek o dopuszczenie do udziału w
postępowaniu, nie zostały złożone żadne oferty lub wszystkie oferty zostały
odrzucone na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp ze względu na ich niezgodność z
opisem przedmiotu zamówienia, a pierwotne warunki zamówienia
nie zostały w istotny sposób zmienione - art. 62 ust. 1 pkt 1 Pzp,
2) został
przeprowadzony konkurs w którym nagrodą było zaproszenie do negocjacji bez
ogłoszenia co najmniej dwóch autorów wybranych prac konkursowych - art. 62 ust.
1 pkt 2 Pzp,
3) przedmiotem
zamówienia są rzeczy wytwarzane wyłącznie w celach badawczych, doświadczalnych
lub rozwojowych, a nie w celu zapewnienia zysku lub pokrycia poniesionych
kosztów badań lub rozwoju - art. 62 ust.1 pkt 3 Pzp,
4) ze
względu na pilną potrzebę udzielenia zamówienia niewynikającą z przyczyn leżących po
stronie zamawiającego, której wcześniej nie można było przewidzieć, nie można
zachować terminów określonych dla przetargu nieograniczonego, przetargu
ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem - art. 62 ust. 1 pkt 4 Pzp.
Wymienione powyżej okoliczności zostały
skomentowane już przy okazji omawiania dopuszczalności stosowania innych
trybów. Przesłanki wskazane w pkt. 1,2 i 4 są podobne do
przesłanek zastosowania trybu z wolnej ręki, dlatego też aktualność w tym
zakresie zachowują poglądy wyrażone przy
okazji ich omawiania. Przesłanka wymieniona w pkt. 3 jest analogiczna do jednej z przesłanek
udzielenia zamówienia w trybie negocjacji z ogłoszeniem, z tą różnicą, iż w
trybie negocjacji bez ogłoszenia przedmiotem zamówienia mogą być jedynie rzeczy
wykonane w celach naukowych, natomiast w trybie negocjacji z ogłoszeniem przedmiotem
zamówienia mogą być wyłącznie roboty budowlane.